Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.12.2016 12:51 - Македонците са говорили на Гръцки Дорийски Диалект а не Гръцки Еолийски: "Проклятието на Пелла"(4-ти век пр. Хр.) - Музей на Пелла - videos
Автор: aristotelis Категория: История   
Прочетен: 2601 Коментари: 8 Гласове:
-3

Последна промяна: 11.12.2016 13:42



image
image
imageimageimageimageimageimageimageimageimage
imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage image
Стотици македонски надписи с имена и текстове на Гръцки Дорийски Диалект. Впечатляващ факт е близостта на Македонски Дорийски Гръцки Диалект до Новогръцки а това става ясно от думите който са почти еднакви с тези на Новогръцки език с много малки разлики. Това практически означава, че някой кoйто владее Новогръцки език може спокойно ако прочете внимателно, да разбере проклятието на "Δαγίνα" от 4-ти век пр. Хр.
  Проф. Johannes Engels of the University of Cologne е съгласен че „Проклятието на Пелла“ ни дава много сериозни основания да твърдим че Македонски език е бил Северо-западен Гръцки Диалект:

„Едно много инетерсно свидетелство е така нареченото „Проклятието на Пелла“ . Това е един текст написан на Дорийски Гръцки и е бил открит през 1986.....Този текст може да се приеме като най-важното свидетелство за да подтвърдим тезата че  Македонски език е бил Северо-западен Гръцки Диалект и предимно 
Дорийски Диалект.

Professor Johannes Engels of the University of Cologne argues that the Pella curse tablet provides evidence to support that Macedonian was a North-West Greek dialect: "Another very important testimony comes from the so-called Pella curse tablet. This is a text written in Doric Greek and found in 1986 [...] This has been judged to be the most important ancient testimony to substantiate that Macedonian was a north-western Greek and mainly a Doric dialect."   "Проклятието на Пелла - Κατάδεσμος της Πέλλας" на Македонски Гръцки Дорийски Диалект (4-ти век пр. Хр.) 1. [ΘΕΤΙ]ΜΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΝΥΣΟΦΩΝΤΟΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΓΑΜΟΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΩ ΚΑΙ ΤΑΝ ΑΛΛΑΝ ΠΑΣΑΝ ΓΥ
2. [ΝΑΙΚ]ΩΝ ΚΑΙ ΧΗΡΑΝ ΚΑΙ ΠΑΡΘΕΝΩΝ ΜΑΛΙΣΤΑ ΔΕ ΘΕΤΙΜΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΚΑΤΤΙΘΕΜΑΙ ΜΑΚΡΩΝΙ ΚΑΙ
3. [ΤΟΙΣ] ΔΑΙΜΟΣΙ ΚΑΙ ΟΠΟΚΑ ΕΓΟ ΤΑΥΤΑ ΔΙΕΛΕΞΑΙΜΙ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΟΙΗΝ ΠΑΛLΙΝ ΑΝΟΡΟΞΑΣΑ
4. [ΤΟΚΑ] ΓΑΜΑΙ ΔΙΟΝΥΣΟΦΩΝΤΑ ΠΡΟΤΕΡΟΝ ΔΕ ΜΗ ΜΗ ΓΑΡ ΛΑΒΟΙ ΑΛΛΑΝ ΓΥΝΑΙΚΑ ΑΛΛ Η ΕΜΕ
5. [ΕΜΕ Δ]Ε ΣΥΝΚΑΤΑΓΗΡΑΣΑΙ ΔΙΟΝΥΣΟΦΩΝΤΙ ΚΑΙ ΜΗΔΕΜΙΑΝ ΑΛΛΑΝ ΙΚΕΤΙΣ ΥΜΩΝ ΓΙΝΟ
6. [ΜΑΙ ΦΙΛ]ΑΝ ΟΙΚΤΙΡΕΤΕ ΔΑΙΜΟΝΕΣ ΦΙΛ[Ο]Ι ΔΑΓΙΝΑΓΑΡΙΜΕ ΦΙΛΩΝ ΠΑΝΤΩΝ ΚΑΙ ΕΡΗΜΑ ΑΛΛΑ
7. [....]Α ΦΥΛΑΣΣΕΤΕ ΕΜΙΝ Ο[Π]ΩΣ ΜΗ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΑ[Υ]ΤΑ ΚΑΙ ΚΑΚΑ ΚΑΚΩΣ ΘΕΤΙΜΑ ΑΠΟΛΗΤΑΙ
8. [....]ΑΛ[-].ΥΝΜ .. ΕΣΠΛΗΝ ΕΜΟΣ ΕΜΕ ΔΕ [Ε]Υ[Δ]ΑΙΜΟΝΑ ΚΑΙ ΜΑΚΑΡΙΑΝ ΓΕΝΕΣΤΑΙ
9. [-]ΤΟ[.].[-].[..]..Ε.Ε.Ω[?]Α.[.]Ε..ΜΕΓΕ [-]
Превод на български: За свадбата на Θετίμα и Διονυσοφώντα пиша това проклятие, и за всичките други жени, вдовици и дeнствени, но най-много за Θετίμα, и възлагам на Μάκρωνα и демоните че само аз след като изкопая гроба и отвия и прочета от ново проклятието, само тогава да се женят за Διονυσοφώντα а не преди това и нека той никога да не се омъжи за друга жена, а само за менеи нека само аз остарея заедно с Διονυσοφώντα и никоя друга жена. Умолявам ви: покажете състрадание на вашата любима, любими демони, вашата Δαγίνα (; ), защото ме изоставиха всички мои любими, моля ви се пазете ме, всичко това да не се случи и по лош начин да изчезне Θετίμα а на мене дайте блаженство и вечност.

"Проклятието на Пелла е написано върху един оловен лист(4-ти век преди христа), който беше намерен през 1986 година близо до Пела в Гръцка МакедонияТози навит оловен лист беше поставен на един гроб в Пелла до дясната ръка на един починал мъж който се  казвал "Μάκρωνας" и така той щял да пренесе на "Δαίμονες", тоест на "Демоните", проклятието на една влюбена жена която се казвала "Δαγίνα" и е използвала починалия за тази цел. Обратно от досега научните тези че Македонците са говорели на Гръцки Еолийски Диалект, езикът не е Еолийски а Дорийски Гръцки Диалект по-различен от другите Гръцки Дорийски Северни Диалекти (Локрики, Етолики, Фокидики, Тессалики, Ипиротики) както е вярвал Professor Olivier Masson който на Oxford Classical Dictionary пише: 
"Yet in contrast with earlier views which made of it {i.e. Macedonian} an Aeolic dialect (O.Hoffmann compared Thessalian) we must by now think of a link with North-West Greek (Locrian, Aetolian, Phocidian, Epirote). This view is supported by the recent discovery at Pella of a curse tablet (4th cent. BC) which may well be the first "Macedonian" text attested (provisional publication by E.Voutyras; cf. the Bulletin Epigraphique in Rev. Et. Grec. 1994, no.413); the text includes an adverb "opoka" which is not Thessalian." (OCD, 1996, pp 905, 906).

Впечатляващ факт е близостта на този Македонски Дорийски Гръцки Диалект до Новогръцки а това става ясно от думите който са почти еднакви с тези на Новогръцки език с много малки разлики. 

Това практически означава че някой кoйто владее Новогръцки езикможе спокойно да разбере проклятието (Κατάδεσμος) на "Δαγίνα" от 4-ти век пр. Хр., една влюбена жена която не се омъжила за "Διονυσοφών"който се отказал от нея и избрал "Θετίμα", тоест друга жена и казал на "Δαγίνα" че дори за "Θετίμα" да не бил влюбен за нея никога нямало да се ожени. Разликите между Македонски Дорийски гръцки диалект и Атически гръцки Диалект са анализирани по-на долу на английски език от Проф. James L. O’Neil, (University of Sydney) 


Това ясно доказва че Македонците са говорили на Дорийски Гръцки Диалект както правилно сме подозирали от Гръцките Имена на Македонците, който са открити върху стотици плочи в Северна Гръцка Македония.
--------------------------------------------------------------- Бранко Цървенковски: “античният македонизъм е обречен на тежко историческо поражение”
Любчо Георгиевски: Македония ще прокълне и майчиното си мляко поради факта, че се отрече от Свети Наум и Свети Климент"

----------------------------------------------------------------
Езиков Научен Анализ на "Проклятието на Пелла" от Проф. James L. O’Neil, (University of Sydney) Read more http://history-of-macedonia.com/2009/03/20/scientific-analysis-of-the-pella-curse-tablet-james-oneil-university-sydney/ 

"Κατάδεσμος της Πέλλας", Pella Curse Tablet - Ancient Macedonian Greek Doric language

Of the same opinion is James L. O"Neil"s (University of Sydney)presentation at the 2005 Conference of the Australasian Society for Classical Studies, entitled "Doric Forms in Macedonian Inscriptions" (abstract): "A fourth‐century BC curse tablet from Pella shows word forms which are clearly Doric, but a different form of Doric from any of the west Greek dialects of areas adjoining Macedon. Three other, very brief, fourth century inscriptions are also indubitably Doric. 
These show that a Doric dialect was spoken in Macedon, as we would expect from the West Greek forms of Greek names found in Macedon. And yet later Macedonian inscriptions are in Koine avoiding both Doric forms and the Macedonian voicing of consonants. 


"
The Pella Curse tablet, a tablet found near Pella, Makedonia, Greece in 1986 details a curse by a lower-class (non-nobility) resident of Pella. The language is not Attic but clearly represents a unique undiscovered dialect of Doric-Greeksimilar to other Northern dialects, but from the mid-4th Century, before Attic-Greek had taken hold.


image
Ο κατάδεσμος της Πέλλας: καθ. Radcliffe G. Edmonds III, Bryn Mawr College

Превод на новогръцки и на български

1. Για τον γάμο της [Θετί]μας και του Διονυσοφώντα γράφω την κατάρα, και για όλες τις άλλες γυ-

1. За свадбата на Θετίμα и Διονυσοφώντα пиша това проклятие, и за всичките други же-

2. [ναίκ]ες, χήρες και παρθένες, άλλα για την Θετίμα περισσότερο, και αναθέτω στον Μάκρωνα και

2. и, вдовици и дeнствени, но най-много за Θετίμα, и възлагам на Μάκρωνα и

3. [τους] δαίμονες ότι μόνον όταν ξεθάψω και ξετυλίξω και ξαναδιαβάσω

3. демоните че само аз след като изкопая гроба и отвия и прочета от ново проклятието

4. [τότε] τότε να παντρευτούν τον Διονυσοφώντα και όχι πριν και είθε να μην παντρευτεί άλλη γυναίκα, παρά μόνον εμένα

4. само тогава да се женят за Διονυσοφώντα а не преди това и нека никога той да не се ожени за друга жена, а само за мене

5. και είθε να γεράσω με τον Διονυσοφώντα και κανέναν άλλο. Ικέτιδά σας είμαι:

5. и нека само аз остарея заедно с Διονυσοφώντα и никоя друга жена. Умолявам ви: 

6. δείξτε ευσπλαχνία στην [ευνοούμενή] σας, αγαπημένοι δαίμονες, την Δαγίνα(; ), γιατί με εγκατέλειψαν όλοι οι αγαπημένοι μου

6. покажете състрадание на вашата любима, любими демони, вашата Δαγίνα (; ), защото ме изоставиха всички мои любими 

7. παρακαλώ φυλάξτε με αυτά να μη συμβούν και με τρόπο κακό να χαθεί η Θετίμα

7. моля ви се пазете ме, всичко това да не се случи и по-лош начин да изчезне Θετίμα

8. και σε μένα δώστε ευδαιμονία και μακαριότητα.

8. и на мене дайте блаженство и вечност

Обобщено на гръцки: 
"της Θετίμας και του Διονυσοφώντα την τελετή και το γάμο δένω με γραπτή κατάρα και όλων των άλλων γυναικών, είτε χήρες είναι, είτε παρθένες, κυρίως όμως της Θετίμας. Και παραδίνω αυτόν τον κατάδεσμο στον Μάκρωνα και τους δαίμονες. Και μόνον όταν εγώ ξεθάψω και ξετυλίξω και διαβάσω πάλι αυτά τα λόγια, τότε μονάχα να παντρευτεί ο Διονυσοφώντας. Προηγουμένως να μην πάρει άλλη γυναίκα του εκτός από μένα. Μονάχα εγώ να γεράσω στο πλευρό του Διονυσοφώντα, καμιά άλλη. Σας ικετεύω προσφιλείς δαίμονες δείξτε οίκτο στη Δαγίνα γιατί με έχουν εγκαταλείψει όλα τα αγαπημένα μου πρόσωπα και είμαι έρημη. Αλλά φυλάξτε τον κατάδεσμο για χάρη μου, ώστε να μη γίνουν αυτά, κι η κακιά Θετίμα κακά να χαθεί.... κι εγώ να βρω ευδαιμονία και μακαριότητα".

English

1. Of [Theti]ma and Dionysophon the ritual wedding and the marriage I bind by a written spell, and of all other

2. wo[men], both widows and maidens, but of Thetima in particular, and I entrust to Makron* and

3. [the] daimones, and (only) when I should dig up again and unroll and read this,

4. [?] that she might wed Dionysophon, but not before, for I wish him to take no other woman than me,

5. and that [I] grow old with Dionysophon, and no one else. I [am] your supplicant:

6. Have pity on [Phil?]a*, dear daimones, for I am (a) dagina? of all my dear ones and I am abandoned.

7. But guard [this] for my sake so that these things do not happen, and wretched Thetima perishes miserably.

8. ... but that I become happy and blessed.

The Pella curse tablet is a text written in a distinct Doric Greek idiom, found in Pella, the ancient capital of Macedon, in 1986
Ιt contains a curse or magic spell (Greek: κατάδεσμος, katadesmos) inscribed on a lead scroll, dated to the first half of the 4th century BC (circa 375–350 BC). It was published in the Hellenic Dialectology Journal in 1993. 

It is one of four texts found until today that might represent a local dialectal form of ancient Greek in Macedonia, all of them identifiable as Doric. 

These confirm that a Doric Greek dialect was spoken in Macedonia, as was previously expected from the West Greek forms of names found in Macedonia. 
As a result, the Pella curse tablet has been forwarded as an argument that the Ancient Macedonian language was a dialect of North-Western Greek, and one of the Doric dialects. The tablet is also described as a "mixed curse" due to the supplicative nature of the appeal. For example the word ΕΡΗΜΑor "abandoned" is quite common in appeals to divine powers.

It is a magic spell or love charm written by a woman, possibly named Dagina (Ancient Greek: Δαγίνα), whose lover Dionysophōn (Διονυσοφῶν, gen.: Διονυσοφῶντος) is apparently about to marry Thetima (Θετίμα, "she who honors the gods"; the Attic Greek form is Theotimē - Θεοτίμη). She invokes "Makron and the demons" (parkattithemai makrōni kai [tois] daimosi - παρκαττίθεμαι μάκρωνι καὶ [τοῖς] δαίμοσι; in Atticπαρκαττίθεμαιis parakatatithemai - παρακατατίθεμαι) to cause Dionysophon to marry her instead of Thetima, and never to marry another woman unless she herself recovers and unrolls the scroll and for her to grow old by the side of Dionysophon.

Katadesmoi or defixiones were spells written on non-perishable material, such as lead, stone or baked clay, and were secretly buried to ensure their physical integrity, which would then guarantee the permanence of their intended effects. 
The language is a distinct form of North-West Greek, and the low social status of its writer, as (arguably) evidenced by her vocabulary and belief in magic, strongly suggests that a unique form of West Greek was spoken by lower class people in Pella at the time the tablet was written. This should not, however, be taken to indicate that only those of middling or low social status practiced magic in the Ancient Greek world; quite wealthy individuals might also use lead katadesmoi (curse tablets) for love, revenge, and to bind their opponents in athletic contests.

Points of interpretation

"Makron" (line 2) is most probably the name of the dead man in whose grave the tablet was deposited. This was commonly done in the belief that the deceased would "convey" the message to the chthonic spirits of the underworld (the "daimones" in lines 3 and 6).

The missing word in line 6 between "I am your supplicant" and "have pity" (here reconstructed as [Phil?]a) is carved at the edge of the tablet and the only things we can read of it are that it is a short word that ends in-AN. "PHILAN" is a likely reconstruction, but by no means the only one possible. If true, the word "PHILAN" could equally well be either the personal name "Phila" or the feminine adjective "phila", "friend" or "dear one". In the latter case, an alternative reading of line 6 would be: "Have pity on your dear one, dear demons". In the former case, a personal name would be perfectly placed but, as the name of the person who wrote the curse is not mentioned elsewhere, it is impossible to know with certainty what the missing word is.

The word "DAGINA" (line 6) is inexplicable and previously unattested, even as a personal name. The alternative has been suggested by Dubois, that it is a misspelling, and that the writer intended to write "dapina" (the difference between Γ and Π being a single stroke). If true, this may mean that dapina is an (also unattested) Macedonian rendering of what would be written "ταπεινή", tapeinē (humble, lowly, brought low), in standard Attic. In this case the inscription reads: "for I am lowly from all my dear ones and abandoned" etc. Another possibility is that Dagina is perhaps related to δαγύς, a doll or puppet, especially as used in magic (cf. LSJ p. 364). Similarly, ΙΜΕ is also unexplained, but seems to be taken as a misspelling of εμι (i.e., Attic εἰμι), "I am."

Significance

The discovery of the Pella curse tablet, according to Olivier Masson, substantiates the view that the ancient Macedonian language was a form of North-West Greek: "Yet in contrast with earlier views which made of it {i.e. Macedonian} an Aeolic dialect (O. Hoffmann compared Thessalian) we must by now think of a link with North-West Greek (Locrian, Aetolian, Phocidian, Epirote)

This view is supported by the recent discovery at Pella of a curse tablet (4th cent. BC), which may well be the first "Macedonian" text attested (provisional publication by E. Voutyras; cf. the Bulletin Epigraphique in Rev. Et. Grec. 1994, no. 413); the text includes an adverb "opoka" which is not Thessalian."

Of the same opinion is James L. O"Neil"s (University of Sydney) presentation at the 2005 Conference of the Australasian Society for Classical Studies, entitled "Doric Forms in Macedonian Inscriptions" (abstract):

"A fourth‐century BC curse tablet from Pella shows word forms which are clearly Doric, but a different form of Doric from any of the west Greek dialects of areas adjoining Macedon. Three other, very brief, fourth century inscriptions are also indubitably Doric. These show that a Doric dialect was spoken in Macedon, as








Гласувай:
0



1. sparotok - БЪЛГАРСКО ВЛИЯНИЕ НАД ГЪРЦИТЕ ...
30.12.2016 19:54
БЪЛГАРСКО ВЛИЯНИЕ НАД ГЪРЦИТЕ

На всеки прогресивен човек е ясно, че хората, които по време на Античността са наричани траки, са същите, които през Ранното Средновековие са познати под името българи. Както доминантния антропологичен тип в страната ни, така също нашия фолклор, определена част от земеделските ни сечива и пастирски атрибути са с древни балкански корени .

Противно на твърденията па повечето учени, нашите деди са били хора със забележително висока култура. Те са откривателите на колелото, първата писменост, те са и първите съумели да обработят златото, а навярно и медта. Предците ни създават също най-древните градове на Европа и то около 4000 години преди основаването на Рим.


Съвсем естествено е, че народ с висока култура ще повлияе своите съседи във всяко отношение. Дори елинофили като Джон Чадуик признават, че имената на селищата Атина, Микена и др. нямат обяснение на гръцки, а по-скоро принадлежат на хората обитавали Южните Балкани преди идването на гърците. Британския учен не споменава за кои народи става дума, макар Страбон да е пределно ясен пояснявайки, че в древността цяла Атика е принадлежала на траките, а в Давлида, Фокида е властвал цар Терей. Пелопонес пък, там където е Микена, е заселен от Пелопс и неговите фриги. Циклопските строежи на Атина и Микена не са дело на гърци, а творение на дедите ни. Те не само са показали са дошлите от Африка данайци как да строят, но са им дали и религия. По този въпрос са писали наши и чужди учени:

“Добре известно е напр., че под тракийското влияние сред гърците още сравнително рано проникнали някои религиозни култове от тракийски произход. Такъв е бил например култът към тракийския „Велик бог” Дарзалас, който се наложил като един от популярните божества в гръцката черноморска колония Одесос.


От траките бил възприет от гръцкото население култът към бога Сабазий (Бакх), свързан с организирането на шумни празници и процесии.


Проникването на тракийски религиозни култове сред гърците било придружено с възприемане на някои тракийски думи в гръцки език, като напр. δὰ (земя), εὐαί σαβαῖ, εὐάν (култови възгласи), ὑῆς, Ἄττης, Ἄττης, ὑῆς (също култов възглас) и др. Известно влияние са оказали траките и върху развоя на гръцкото изкуство, особено в областта на торевтиката”.

Д.Ангелов, Образуване на Българската Народност, Изд. Наука и Изкуство, София, 1971, с.70;


Това, което проф. Ангелов е пропуснал е, че в Атина е имало култ към тракийската богиня Бендида и то още през VI век пр. Христа. Подробности относно този култ дава Платон, който описва провежданите през ноща конни надбягвания, посветени на тракийското божество. Самото тържество е наречено Бендидия - P. Januchova, THE CULT OF BENDIS IN ATHENS AND THRACE, GRAECO-LATINA BRUNENSIA 18, 2013, 1, p. 96.

Южните ни съседи са отдавали висока почит и на бог Аполон. За неговото име, специалистите знаят прекрасно, че в никакъв случай не е гръцко. Хялмар Фриск казва съсем ясно, че етимологията е неизвестна и предствавя виждането, че се касае за малоазийско божество, като дава пример с лидийските теопними Плданс и Аритмук (Аполон и Артемида са брат и сестра) – H.Frisk, Griechisches Etymologisches Wӧrterbuch, Band I, Carl Winter Universitӓtsverlag, Heidelberg, z.124.


Най-древното име на Аполон е Паяво, среща се в документ с регистрация Kn V -52 (по Чадуик ). Паяво се обяснява без пробем със стблг. пѣвати-пея. Аполон не само е изобразяван с лира, той е и бог на лечението, а както знаем от Платон, тракийските лекари първо лекуват душата, а после тялото на човека, като лекуването се прави с припяване.


При тълкуването на името на Бендида, нашите учени предлагат ие. Bhend-so-връзвам, свързам. Това е правилно, но са пропуснати две доста важни подробности. Първата е, че Бендида е известна и като Вензис, а втората е, че името Вензис се обяснява перфектно със стблг. вѧзѫ – веза, свързвам, връзвам.

Името на бог Атис също не е трудно за тълкуване на български език. Атис се обяснява със стблг. отьцъ-баща, отец, чиято най-древна форма според Ст. Младенов е attikъ.

При анализа на името Сабазий, Сабадий, акад. Владимир Георгиев прелага стблг. прилагателно свободъ-свободен. В това има логика защото Сабадий е алтернативно име на Дионис, който е наричан от римляните Liber-освобождаващ.

За името Дарзала, Веселин Бешевлиев смята, че означава самодържец и предлага стблг. дръжѫ–държа.


Какво излиза сега, набедените за гръцки древни богове не само, че не са гръцки, но и имената им се обясняват най-добре на български език :)
цитирай
2. aristotelis - Димитър Ангелов: Tраките не притежавали собствена азбука и писменост. След образуването на Одриската държава гръцкият език станал официален и държавен.
31.12.2016 14:32
[quote=sparotok]БЪЛГАРСКО ВЛИЯНИЕ НАД ГЪРЦИТЕ

Димитър Ангелов: Tраките не притежавали собствена азбука и писменост. След образуването на Одриската държава гръцкият език станал официален и държавен. Обстоятелството, че през доримския период тракийският език не могъл да се наложи като писмен, а вместо него тази роля изпълнявал гръцкият, се отразило твърде неблагоприятно върху съдбата на тракийския етнос който до много голяма степен се елинизирал.

Димитър Ангелов: ТРАКИТЕ ДО ПАДАНЕТО ИМ ПОД РИМСКА ВЛАСТ

Наред с липсата на здрава и трайна държава друго неблагоприятно обстоятелство, което пречело на траките да се обединят в една по-устойчива етническа общност, било и това, че те не притежавали собствена азбука и писменост. Впоследствие, както добре е известно, сред тракийските племена се разпространили и се наложили гръцката азбука и език. Не малка роля за разпространението на гръцката азбука изиграла и завоевателната политика на Филип II и Александър Велики, която била свързана изобщо с разширяване на териториалната база на елинската материална и духовна култура. Едновременно с възприемането на гръцката азбука сред тракийските племена започнал да печели почва и гръцкият език, особено в онези райони, където досегът между гърци и траки бил по-непосредствен (по черноморското и беломорското крайбрежие) и в областта южно от Стара планина. След образуването на Одриската държава гръцкият език станал официален и държавен. С него си служели одриските владетели при издаване на закони и договори при поставяне на надписи върху монети и пр. Популярността на гръцкия език като официцален и държавен нараснала още повече през елинистическата епоха (III?I в. пр. н. е.), непосредствено преди завладяването на Балканския полуостров от римляните. Силно разпространение добил гръцкият език и в религиозния култ (надписи върху оброчни плочки, върху надгробни паметници и пр.). Обстоятелството, че през доримския период тракийският език не могъл да се наложи като писмен, а вместо него тази роля изпълнявал гръцкият, се отразило твърде неблагоприятно върху съдбата на тракийския етнос който до много голяма степен се елинизирал. Доколкото съществувала образована прослойка (главно сред богатите и знатни среди в градовете), тя се възпитавала в елински традиции поради силното влияние на гръцката писменост и култура. За проникването на гръцки религиозни култове сред траките през елинистическата епоха свидетелствуват особено ясно надписи, разкрити в тракийския град Севтополис (от IV в. пр. н. е.). Находките в Севтополис говорят при това за елинско влияние не само в областта на религията, но и по отношение на градоустройството, на жилищната архитектура, на украсата на сградите и пр. Силно било елинското влияние и по отношение на живописта. За това свидетелствува най-добре прочутата тракийска гробница, открита през 1944 г. в гр. Казанлък.
цитирай
3. aristotelis - От появяването на Кирил и Методий върху българската историческа сцена, България престава да бъде варварска азиатска държава
31.12.2016 14:38
[quote=sparotok]БЪЛГАРСКО ВЛИЯНИЕ НАД ГЪРЦИТЕ

Кирил Христов (1875 – 1944) е български поет, писател и преводач....откъст от книгата на поета Кирил Христов - "Бурни години. 1913-1916"

На старите българи и изобщо на славяните липсваше тъкмо онова, което липсваше на хуните и на редица други варварски народи (кумани, печенеги, татари и пр.), които вършеха завоевания в Европа, без да бъдат в състояние да образуват трайно господарство: липсваха им широките морални хоризонти на християнската идеалистическа философия. От появяването на Кирил и Методий върху българската историческа сцена, България престава да бъде варварска азиатска държава и само в няколко десетилетия, във времето на цар Симеона, постига едно такова държавно и културно развитие в кръга на идеите на християнството, което развитие я поставя наред с най-напредналите тогавашни държави. И ако нашата земя не беше на прага на Азия и на пътя на толкова варварски нашествия; ако нам историята не беше предопределила тежката участ да загинем, спирайки с телата си тия нашествия, които застрашаваха да унищожат европейската просвета, нашето държавно и културно развитие щеше да продължава дори и днес, и ние сега бихме представлявали един от най-големите върхове на световната цивилизация.
Ако българската книга и възприетото от славянството чрез България християнство послужиха едвам да ни спасят от изчезване като народ, у другите славянски, па и неславянски земи, те дадоха безценни плодове.
С изобретената от Кирила и Методия славянска азбука и с книжовните трудове на българските равноапостоли започва културната история и на Русия, и на Моравия, и на Сърбия, а е известно, че и румънците до неотдавна са си служили с нашата азбука и с нашия църковен език.
цитирай
4. aristotelis - Институт по Тракология към Българска Академия на Науките: ИНТЕРАКТИВНАТА ЗОНА МЕЖДУ ГЪРЦИ И ТРАКИ
31.12.2016 14:40
[quote=sparotok]БЪЛГАРСКО ВЛИЯНИЕ НАД ГЪРЦИТЕ

Валерия Фол-Калин Порожанов
Между Троянската война през ХІІІ и началото на VІІІ в. пр. Хр. елините окончателно усвояват пространството от остров Крит на юг до Северна Егеида и от остров Керкира на запад до малоазийския бряг на изток. Този процес може да се разглежда като вътрешна елинизация на тази обширна територия. По това време от писмените извори изчезват траките от островите Лемнос, Тасос, Наксос, Имброс и Самотраки, както и от континентална Гърция (Тесалия, Беотия, Атика, Фокида), които са изтласкани или елинизирани. Външната елинизация е продължение на вътрешната и укрепва елинството през VІІІ - VІ в. пр. Хр., когато се разгръща т. нар. Велика гръцка колонизация. Тя е културно-историческо опознаване и сближаване в нови междуетносни социо-културни и езикови отношения, извънредно плодотворни за трите тракийски крайбрежия на Черно, Мраморно и Северно Егейско море. През VІІІ - VІІ в. пр. Хр. елините идват по тракийските крайбрежия като апойкисти, т. е. като хора, отделили се от своя роден ойкос (дом), от своя град-майка, метрополията. Настрана от него те съграждат свое ново селище, апойкия. Апойкии възникват по тракийските крайбрежия на Егейско, Мраморно и Черно море. По егейския бряг елините се появяват към края на VІІІ, а по черноморския и мраморноморския - към края на VІІ в. пр. Хр. В центъра на "Тракия на моретата" стои Истанбул (ант. Бизантион - Константинопол), основан през VІІ в. пр. Хр от дорийски гърци апойкисти от Мегара. Първият голям град на север от Бизантион е Созопол (ант. Apollonia Pontica), основан в края на VІІ или през първата половина на VІ в. пр. Хр. от йонийски гърци преселници от Милет. През VІ в. пр. Хр. от дорийски гърци е основан Несебър (ант. Mesembria).
цитирай
5. aristotelis - Проф. Д.И.Н. Илия Тодев: Към средата на 9 век България е считана за варварска държава и страна на езичници и варвари
31.12.2016 14:41
[quote=sparotok]БЪЛГАРСКО ВЛИЯНИЕ НАД ГЪРЦИТЕ

Покръстването на България е процес на въвеждане на християнската вяра в България, който започва през 864г. Още със създаването на българската държава през 681 година се оформят два основни етноса – славяни и прабългари. Те обаче не могат да се слеят в един народ, тъй като между тях има съществени различия – племенни, етнически, културно-религиозни, битови. Такова сливане би станало възможно само ако има единна религия и за двете етнически общности, която да наложи общи норми и ценностна система. Друга причина е необходимостта от християнството за обяснение на задълбочилите се социални различия – „божественият произход на всяка земна власт” и „непротивенето на земните владетели”. Християнският монотеизъм, с идеята си за единен Бог, укрепва самодържавието и единовластието, заложени и в религията на българите.
Към средата на 9 век България е могъща държава, но и липсва равнопоставеност по отношение на другите европейски държави, тоест тя се излага на международна и културна изолация. Тя е считана за варварска държава и страна на езичници и варвари.
Нуждата от приобщаване към процеса на развитие на европейската духовна и материална култура, изградени върху християнството налагат приемането на новата вяра. Непосредствено преди покръстването княз Борис I има предложения да приеме юдаизма или исляма, но той предпочита християнството, тъй като той осъзнава неговите предимства. Преди да се покръсти обаче той е имал и битки със съседите - франки, сърби и византийци, които не били с щастлив край за него. Това още повече убедило Борис да приеме християнството. Княз Борис се прекръстил на Михаил през 864 г. Друга важна причина е т.нар. "Дълбок мир", който бива сключен през 863 г. в град Константинопол между славяни и прабългари.
С този договор България приема православното християнство от Византия, а не от католическия Рим. Освен това присъединените вече към България славяни са християни и така се увеличава драстично броя на хората почитащи Исус Христос в държавата.

цитирай
6. aristotelis - Пол Картлидж: Самият Александър Велики също се смятал за грък и в това не може да има никакво съмнение.
31.12.2016 14:44
Пол Картлидж е британски професор по гръцка история и култура в Университета в Кембридж, завеждащ катедрата по гръцка история. Автор е на документални книги за историята на Стария свят.

„Александър, син на Филип и син на Гърция“

Самият Александър Велики също се смятал за грък и в това не може да има никакво съмнение. В книгата си "Александър Македонски" Пол Картлидж обяснява, че древните македони са претендирали, че са наследници на легендарния Македон, а също така на царствената династия на Аргеадите. Тези Аргеади претендирали, че били преки потомци на Темений, който според легендите някога в много далечното минало се преместил от южния Аргос (в Пелопонес) на север към Македония. А тъй като родословието на Темений го свързвало с рода на Херкулес, се получавало, че македонците произлизат от самия полубог и митичен герой Херкулес. Планината Олимп, обитавана от гръцките богове, се намирала на територията на древна Македония, с което аргументите на македоните придобивали стократно по-голяма убедителност. Самият Александър Велики също се смятал за грък и в това не може да има никакво съмнение. Картлидж обяснява как той изповядвал привързаност към всичко гръцко и бил заобиколен от гръцки придворни – от своя дворцов шамбелан Евмений до официалния си историк Калистен, от адмирала си Неарх (негов приятел от детинство) до придворния си скулптор Лизип. Самият той се обявява за новия Ахил, а най-интимния си приятел Хефестион вижда в ролята на нов Патрокъл. Той представял своя военен поход в Персия като панелинска акция и бил достатъчно умен да върне в Атина статуите от Суза, които персите задигнали през 480 г. Също така изпратил триста брони, за да бъдат принесени като дар в нозете на статуята на богинята Атина в Партенона от „Александър, син на Филип и син на Гърция“. По време на походите си той редовно позволявал да се отбелязват всички гръцки празници и тържества; разпространил из цяла Азия преклонението пред гръцките богове, като не на последно място било основаването на значителен брой гръцки градове във възловите точки на империята. С други думи Македония е била едно гръцко кралство а имената на македонците са гръкоезични и всичките древни македонски монети са гръцки, с гръцки букви и гръцки фрази!
цитирай
7. aristotelis - Проф. Б. Д.: В Александрия се появява и най-голямата библиотека в света-600000 тома. На гръцки език-не на македонски, какъвто и тогава, и днес не съществува!
31.12.2016 14:45
Идиотските македонистки исторически тези днес получават отпор не само от учените по цял свят, но и в самата Македония - нещо, което не се бе случвало 65 години. Експрезидентът Бранко Цървенковски онзи ден каза, че “античният македонизъм е обречен на тежко историческо поражение”. А експремиерът Любчо Георгиевски иронично забеляза, че следващата стъпка на управляващите ще бъде да открият “антични югославяни”.

Няма научен институт в света, който да не приема, че античните македонци са гърци. Това личи не само от имената на царете (гръцки), не само от самоопределянето им като гърци, но и от факта, че Филип и Александър Македонски работят за една гръцка политическа идея - обединението на стотиците гръцки градове държави в единна империя. Тази империя трябва да постигне две важни политически цели. Да спре войните между гръцките градове държави и да се противопостави на Персийската империя, чиито агресивни действия през VI-IV в. пр.Хр. застрашават гръцката независимост. И Филип, и Александър успяват в действията си, подкрепяни от не малка част от гръцкото общество. Царствата, които възникват на територията на Александровата империя след смъртта му и над които застават “македонски” пълководци като Антиох, Птолемей и Лизимах, се наричат елинистически (т.е. гръцки) царства, а периода на съществуването им (края на IV-I в. пр.Хр.) - елинистически. Там цъфти гръцката образованост и култура, най-високата в света в тази епоха, постигнала интересна симбиоза с персийската и египетската цивилизация. В Александрия се появява и най-голямата библиотека в света - 600 000 тома. На гръцки език - не на македонски, какъвто и тогава, и днес не съществува. Династията на Александър е претендирала, че произлиза от Херакъл, че е дошла в Македония от южния гръцки град Аргос и че е елинска, поради което е получила право да участва в допускащите само елински атлети Олимпийски игри, а това е станало във времето на Александър I Филелин, тоест около 150 години преди раждането на Александър III Велики. Филип II, бащата на Александър III Македонски, е печелил поне три състезания в Олимпийските игри. Идиотските македонистки исторически тези днес получават отпор не само от учените по цял свят, но и в самата Македония - нещо, което не се бе случвало 65 години.
цитирай
8. shtaparov - Брях, как го разбра по тия парчетии- ...
12.03.2019 05:15
Брях,как го разбра по тия парчетии- да не си изобретил машина на времето?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: aristotelis
Категория: История
Прочетен: 1845907
Постинги: 266
Коментари: 1484
Гласове: 303
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930