Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.10.2014 09:47 - Македонците са говорили на Гръцки Дорийски Диалект а не Гръцки Еолийски: "Проклятието на Пелла"(4-ти век пр. Хр.) Музей на Пелла
Автор: aristotelis Категория: История   
Прочетен: 13169 Коментари: 24 Гласове:
-3

Последна промяна: 16.11.2014 22:08

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image
image
image
imageimageimageimageimageimageimageimageimage
imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage image
Стотици македонски надписи с имена и текстове на Гръцки Дорийски Диалект

Впечатляващ факт е близостта на Македонски Дорийски Гръцки Диалект до Новогръцки а това става ясно от думите който са почти еднакви с тези на Новогръцки език с много малки разлики. Това практически означава, че някой кoйто владее Новогръцки език може спокойно ако прочете внимателно, да разбере проклятието на "Δαγίνα" от 4-ти век пр. Хр.


Проф. Johannes Engels of the University of Cologne е съгласен че „Проклятието на Пелла“ ни дава много сериозни основания да твърдим че Македонски език е бил Северо-западен Гръцки Диалект:

„Едно много инетерсно свидетелство е така нареченото „Проклятието на Пелла“ . Това е един текст написан на Дорийски Гръцки и е бил открит през 1986.....Този текст може да се приеме като най-важното свидетелство за да подтвърдим тезата че  Македонски език е бил Северо-западен Гръцки Диалект и предимно
Дорийски Диалект.

Professor Johannes Engels of the University of Cologne argues that the Pella curse tablet provides evidence to support that Macedonian was a North-West Greek dialect: "Another very important testimony comes from the so-called Pella curse tablet. This is a text written in Doric Greek and found in 1986 [...] This has been judged to be the most important ancient testimony to substantiate that Macedonian was a north-western Greek and mainly a Doric dialect."   "Проклятието на Пелла - Κατάδεσμος της Πέλλας" на Македонски Гръцки Дорийски Диалект (4-ти век пр. Хр.) 1. [ΘΕΤΙ]ΜΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΝΥΣΟΦΩΝΤΟΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΓΑΜΟΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΩ ΚΑΙ ΤΑΝ ΑΛΛΑΝ ΠΑΣΑΝ ΓΥ
2. [ΝΑΙΚ]ΩΝ ΚΑΙ ΧΗΡΑΝ ΚΑΙ ΠΑΡΘΕΝΩΝ ΜΑΛΙΣΤΑ ΔΕ ΘΕΤΙΜΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΚΑΤΤΙΘΕΜΑΙ ΜΑΚΡΩΝΙ ΚΑΙ
3. [ΤΟΙΣ] ΔΑΙΜΟΣΙ ΚΑΙ ΟΠΟΚΑ ΕΓΟ ΤΑΥΤΑ ΔΙΕΛΕΞΑΙΜΙ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΟΙΗΝ ΠΑΛLΙΝ ΑΝΟΡΟΞΑΣΑ
4. [ΤΟΚΑ] ΓΑΜΑΙ ΔΙΟΝΥΣΟΦΩΝΤΑ ΠΡΟΤΕΡΟΝ ΔΕ ΜΗ ΜΗ ΓΑΡ ΛΑΒΟΙ ΑΛΛΑΝ ΓΥΝΑΙΚΑ ΑΛΛ Η ΕΜΕ
5. [ΕΜΕ Δ]Ε ΣΥΝΚΑΤΑΓΗΡΑΣΑΙ ΔΙΟΝΥΣΟΦΩΝΤΙ ΚΑΙ ΜΗΔΕΜΙΑΝ ΑΛΛΑΝ ΙΚΕΤΙΣ ΥΜΩΝ ΓΙΝΟ
6. [ΜΑΙ ΦΙΛ]ΑΝ ΟΙΚΤΙΡΕΤΕ ΔΑΙΜΟΝΕΣ ΦΙΛ[Ο]Ι ΔΑΓΙΝΑΓΑΡΙΜΕ ΦΙΛΩΝ ΠΑΝΤΩΝ ΚΑΙ ΕΡΗΜΑ ΑΛΛΑ
7. [....]Α ΦΥΛΑΣΣΕΤΕ ΕΜΙΝ Ο[Π]ΩΣ ΜΗ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΑ[Υ]ΤΑ ΚΑΙ ΚΑΚΑ ΚΑΚΩΣ ΘΕΤΙΜΑ ΑΠΟΛΗΤΑΙ
8. [....]ΑΛ[-].ΥΝΜ .. ΕΣΠΛΗΝ ΕΜΟΣ ΕΜΕ ΔΕ [Ε]Υ[Δ]ΑΙΜΟΝΑ ΚΑΙ ΜΑΚΑΡΙΑΝ ΓΕΝΕΣΤΑΙ
9. [-]ΤΟ[.].[-].[..]..Ε.Ε.Ω[?]Α.[.]Ε..ΜΕΓΕ [-]
Превод на български: За свадбата на Θετίμα и Διονυσοφώντα пиша това проклятие, и за всичките други жени, вдовици и дeнствени, но най-много за Θετίμα, и възлагам на Μάκρωνα и демоните че само аз след като изкопая гроба и отвия и прочета от ново проклятието, само тогава да се женят за Διονυσοφώντα а не преди това и нека той никога да не се омъжи за друга жена, а само за менеи нека само аз остарея заедно с Διονυσοφώντα и никоя друга жена. Умолявам ви: покажете състрадание на вашата любима, любими демони, вашата Δαγίνα (; ), защото ме изоставиха всички мои любими, моля ви се пазете ме, всичко това да не се случи и по лош начин да изчезне Θετίμα а на мене дайте блаженство и вечност.

"
Проклятието на Пеллае написано върху един оловен лист
(4-ти век преди христа), който беше намерен през 1986 година близо до Пела в Гръцка Македония.
Този навит оловен лист беше поставен на един гроб в Пелла до дясната ръка на един починал мъж който се  казвал "Μάκρωνας" и така той щял да пренесе на "Δαίμονες", тоест на "Демоните", проклятието на една влюбена жена която се казвала "Δαγίνα" и е използвала починалия за тази цел.
Обратно от досега научните тези че Македонците са говорели на Гръцки Еолийски Диалект, езикът не е Еолийски а Дорийски Гръцки Диалект по-различен от другите Гръцки Дорийски Северни Диалекти (Локрики, Етолики, Фокидики, Тессалики, Ипиротики)
както е вярвал Professor Olivier Masson който на 
Oxford Classical Dictionary пише: 
"Yet in contrast with earlier views which made of it {i.e. Macedonian} an Aeolic dialect (O.Hoffmann compared Thessalian) we must by now think of a link with North-West Greek (Locrian, Aetolian, Phocidian, Epirote). This view is supported by the recent discovery at Pella of a curse tablet (4th cent. BC) which may well be the first "Macedonian" text attested (provisional publication by E.Voutyras; cf. the Bulletin Epigraphique in Rev. Et. Grec. 1994, no.413); the text includes an adverb "opoka" which is not Thessalian." (OCD, 1996, pp 905, 906).

Впечатляващ факт е близостта на този Македонски Дорийски Гръцки Диалект до Новогръцки а това става ясно от думите който са почти еднакви с тези на Новогръцки език с много малки разлики.

Това практически означава че някой кoйто владее Новогръцки език може спокойно да разбере проклятието (Κατάδεσμος) на "Δαγίνα" от 4-ти век пр. Хр., една влюбена жена която не се омъжила за "Διονυσοφών" който се отказал от нея и избрал "Θετίμα", тоест друга жена и казал на "Δαγίνα" че дори за "Θετίμα" да не бил влюбен за нея никога нямало да се ожени. Разликите между Македонски Дорийски гръцки диалект и Атически гръцки Диалект са анализирани по-на долу на английски език от Проф. James L. O’Neil, (University of Sydney) 


Това ясно доказва че Македонците са говорили на Дорийски Гръцки Диалект както правилно сме подозирали от Гръцките Имена на Македонците, който са открити върху стотици плочи в Северна Гръцка Македония.
----------------------------------------------------------------------------------------- Бранко Цървенковски: “античният македонизъм е обречен на тежко историческо поражение”
Любчо Георгиевски:
Македония ще прокълне и майчиното си мляко поради факта, че се отрече от Свети Наум и Свети Климент"
-----------------------------------------------------------------------------------------
Езиков Научен Анализ на "Проклятието на Пелла" от Проф. James L. O’Neil, (University of Sydney) Read more http://history-of-macedonia.com/2009/03/20/scientific-analysis-of-the-pella-curse-tablet-james-oneil-university-sydney/ 

"Κατάδεσμος της Πέλλας", Pella Curse Tablet - Ancient Macedonian Greek Doric language

Of the same opinion is James L. O"Neil"s (University of Sydney) presentation at the 2005 Conference of the Australasian Society for Classical Studies, entitled "Doric Forms in Macedonian Inscriptions" (abstract): "A fourth‐century BC curse tablet from Pella shows word forms which are clearly Doric, but a different form of Doric from any of the west Greek dialects of areas adjoining Macedon. Three other, very brief, fourth century inscriptions are also indubitably Doric.
These show that a Doric dialect was spoken in Macedon, as we would expect from the West Greek forms of Greek names found in Macedon. And yet later Macedonian inscriptions are in Koine avoiding both Doric forms and the Macedonian voicing of consonants. 


"
The Pella Curse tablet, a tablet found near Pella, Makedonia, Greece in 1986 details a curse by a lower-class (non-nobility) resident of Pella. The language is not Attic but clearly represents a unique undiscovered dialect of Doric-Greek, similar to other Northern dialects, but from the mid-4th Century, before Attic-Greek had taken hold.


image
Ο κατάδεσμος της Πέλλας: καθ. Radcliffe G. Edmonds III, Bryn Mawr College

Превод на новогръцки и на български

1. Για τον γάμο της [Θετί]μας και του Διονυσοφώντα γράφω την κατάρα, και για όλες τις άλλες γυ-

1. За свадбата на Θετίμα и Διονυσοφώντα пиша това проклятие, и за всичките други же-

2. [ναίκ]ες, χήρες και παρθένες, άλλα για την Θετίμα περισσότερο, και αναθέτω στον Μάκρωνα και

2. и, вдовици и дeнствени, но най-много за Θετίμα, и възлагам на Μάκρωνα и

3. [τους] δαίμονες ότι μόνον όταν ξεθάψω και ξετυλίξω και ξαναδιαβάσω

3. демоните че само аз след като изкопая гроба и отвия и прочета от ново проклятието

4. [τότε] τότε να παντρευτούν τον Διονυσοφώντα και όχι πριν και είθε να μην παντρευτεί άλλη γυναίκα, παρά μόνον εμένα

4. само тогава да се женят за Διονυσοφώντα а не преди това и нека никога той да не се ожени за друга жена, а само за мене

5. και είθε να γεράσω με τον Διονυσοφώντα και κανέναν άλλο. Ικέτιδά σας είμαι:

5. и нека само аз остарея заедно с Διονυσοφώντα и никоя друга жена. Умолявам ви: 

6. δείξτε ευσπλαχνία στην [ευνοούμενή] σας, αγαπημένοι δαίμονες, την Δαγίνα(; ), γιατί με εγκατέλειψαν όλοι οι αγαπημένοι μου

6. покажете състрадание на вашата любима, любими демони, вашата Δαγίνα (; ), защото ме изоставиха всички мои любими 

7. παρακαλώ φυλάξτε με αυτά να μη συμβούν και με τρόπο κακό να χαθεί η Θετίμα

7. моля ви се пазете ме, всичко това да не се случи и по-лош начин да изчезне Θετίμα

8. και σε μένα δώστε ευδαιμονία και μακαριότητα.

8. и на мене дайте блаженство и вечност

Обобщено на гръцки:
"της Θετίμας και του Διονυσοφώντα την τελετή και το γάμο δένω με γραπτή κατάρα και όλων των άλλων γυναικών, είτε χήρες είναι, είτε παρθένες, κυρίως όμως της Θετίμας. Και παραδίνω αυτόν τον κατάδεσμο στον Μάκρωνα και τους δαίμονες. Και μόνον όταν εγώ ξεθάψω και ξετυλίξω και διαβάσω πάλι αυτά τα λόγια, τότε μονάχα να παντρευτεί ο Διονυσοφώντας. Προηγουμένως να μην πάρει άλλη γυναίκα του εκτός από μένα. Μονάχα εγώ να γεράσω στο πλευρό του Διονυσοφώντα, καμιά άλλη. Σας ικετεύω προσφιλείς δαίμονες δείξτε οίκτο στη Δαγίνα γιατί με έχουν εγκαταλείψει όλα τα αγαπημένα μου πρόσωπα και είμαι έρημη. Αλλά φυλάξτε τον κατάδεσμο για χάρη μου, ώστε να μη γίνουν αυτά, κι η κακιά Θετίμα κακά να χαθεί.... κι εγώ να βρω ευδαιμονία και μακαριότητα".

English

1. Of [Theti]ma and Dionysophon the ritual wedding and the marriage I bind by a written spell, and of all other

2. wo[men], both widows and maidens, but of Thetima in particular, and I entrust to Makron* and

3. [the] daimones, and (only) when I should dig up again and unroll and read this,

4. [?] that she might wed Dionysophon, but not before, for I wish him to take no other woman than me,

5. and that [I] grow old with Dionysophon, and no one else. I [am] your supplicant:

6. Have pity on [Phil?]a*, dear daimones, for I am (a) dagina? of all my dear ones and I am abandoned.

7. But guard [this] for my sake so that these things do not happen, and wretched Thetima perishes miserably.

8. ... but that I become happy and blessed.

The Pella curse tablet is a text written in a distinct Doric Greek idiom, found in Pella, the ancient capital of Macedon, in 1986.
Ιt contains a curse or magic spell (Greek: κατάδεσμος, katadesmos) inscribed on a lead scroll, dated to the first half of the 4th century BC (circa 375–350 BC). It was published in the Hellenic Dialectology Journal in 1993.

It is one of four texts found until today that might represent a local dialectal form of ancient Greek in Macedonia, all of them identifiable as Doric.

These confirm that a Doric Greek dialect was spoken in Macedonia, as was previously expected from the West Greek forms of names found in Macedonia.
As a result, the Pella curse tablet has been forwarded as an argument that the Ancient Macedonian language was a dialect of North-Western Greek, and one of the Doric dialects. The tablet is also described as a "mixed curse" due to the supplicative nature of the appeal. For example the word ΕΡΗΜΑ or "abandoned" is quite common in appeals to divine powers.

It is a magic spell or love charm written by a woman, possibly named Dagina (Ancient Greek: Δαγίνα), whose lover Dionysophōn (Διονυσοφῶν, gen.: Διονυσοφῶντος) is apparently about to marry Thetima (Θετίμα, "she who honors the gods"; the Attic Greek form is Theotimē - Θεοτίμη). She invokes "Makron and the demons" (parkattithemai makrōni kai [tois] daimosi - παρκαττίθεμαι μάκρωνι καὶ [τοῖς] δαίμοσι; in Attic, παρκαττίθεμαι is parakatatithemai - παρακατατίθεμαι) to cause Dionysophon to marry her instead of Thetima, and never to marry another woman unless she herself recovers and unrolls the scroll and for her to grow old by the side of Dionysophon.

Katadesmoi or defixiones were spells written on non-perishable material, such as lead, stone or baked clay, and were secretly buried to ensure their physical integrity, which would then guarantee the permanence of their intended effects.
The language is a distinct form of North-West Greek, and the low social status of its writer, as (arguably) evidenced by her vocabulary and belief in magic, strongly suggests that a unique form of West Greek was spoken by lower class people in Pella at the time the tablet was written. This should not, however, be taken to indicate that only those of middling or low social status practiced magic in the Ancient Greek world; quite wealthy individuals might also use lead katadesmoi (curse tablets) for love, revenge, and to bind their opponents in athletic contests.

Points of interpretation

"Makron" (line 2) is most probably the name of the dead man in whose grave the tablet was deposited. This was commonly done in the belief that the deceased would "convey" the message to the chthonic spirits of the underworld (the "daimones" in lines 3 and 6).

The missing word in line 6 between "I am your supplicant" and "have pity" (here reconstructed as [Phil?]a) is carved at the edge of the tablet and the only things we can read of it are that it is a short word that ends in-AN. "PHILAN" is a likely reconstruction, but by no means the only one possible. If true, the word "PHILAN" could equally well be either the personal name "Phila" or the feminine adjective "phila", "friend" or "dear one". In the latter case, an alternative reading of line 6 would be: "Have pity on your dear one, dear demons". In the former case, a personal name would be perfectly placed but, as the name of the person who wrote the curse is not mentioned elsewhere, it is impossible to know with certainty what the missing word is.

The word "DAGINA" (line 6) is inexplicable and previously unattested, even as a personal name. The alternative has been suggested by Dubois, that it is a misspelling, and that the writer intended to write "dapina" (the difference between Γ and Π being a single stroke). If true, this may mean that dapina is an (also unattested) Macedonian rendering of what would be written "ταπεινή", tapeinē (humble, lowly, brought low), in standard Attic. In this case the inscription reads: "for I am lowly from all my dear ones and abandoned" etc. Another possibility is that Dagina is perhaps related to δαγύς, a doll or puppet, especially as used in magic (cf. LSJ p. 364). Similarly, ΙΜΕ is also unexplained, but seems to be taken as a misspelling of εμι (i.e., Attic εἰμι), "I am."

Significance

The discovery of the Pella curse tablet, according to Olivier Masson, substantiates the view that the ancient Macedonian language was a form of North-West Greek: "Yet in contrast with earlier views which made of it {i.e. Macedonian} an Aeolic dialect (O. Hoffmann compared Thessalian) we must by now think of a link with North-West Greek (Locrian, Aetolian, Phocidian, Epirote).

This view is supported by the recent discovery at Pella of a curse tablet (4th cent. BC), which may well be the first "Macedonian" text attested (provisional publication by E. Voutyras; cf. the Bulletin Epigraphique in Rev. Et. Grec. 1994, no. 413); the text includes an adverb "opoka" which is not Thessalian."

Of the same opinion is James L. O"Neil"s (University of Sydney) presentation at the 2005 Conference of the Australasian Society for Classical Studies, entitled "Doric Forms in Macedonian Inscriptions" (abstract):

"A fourth‐century BC curse tablet from Pella shows word forms which are clearly Doric, but a different form of Doric from any of the west Greek dialects of areas adjoining Macedon. Three other, very brief, fourth century inscriptions are also indubitably Doric. These show that a Doric dialect was spoken in Macedon, as we would expect from the West Greek forms of Greek names found in Macedon. And yet later Macedonian inscriptions are in Koine avoiding both Doric forms and the Macedonian voicing of consonants. The native Macedonian dialect had become unsuitable for written documents."

Professor Johannes Engels of the University of Cologne argues that the Pella curse tablet provides evidence to support that Macedonian was a North-West Greek dialect: "Another very important testimony comes from the so-called Pella curse tablet. This is a text written in Doric Greek and found in 1986 [...] This has been judged to be the most important ancient testimony to substantiate that Macedonian was a north-western Greek and mainly a Doric dialect."




Гласувай:
0



1. santayana1863 - Найстина впечатляващо и уникално!
18.10.2014 15:36
Найстина впечатляващо и уникално!
цитирай
2. santayana1863 - Жалки микимакадонци, нещастни мишлета!
18.10.2014 18:20
Ха, ха, хааааааааааа, да плачиш или да умреш от смях? На Интернет пространство има стотици страници за проклятието на Пелла но никъде няма информация на български и на славомакедонски! Дори на Wikipedia дето има страхотен анализ за проклятието на пелла под заглавието "Pella curse tablet" умишлено няма нищо на български или на славомакедонски......
цитирай
3. atil - Моятa позиция зa македонците е р...
21.10.2014 23:17
Моятa позиция зa македонците е рaзличнa от оцициaлно възприетите...
Елините са ашладиксани булгари и всичкото дето си го изтипосал тука _е aктивирaно и предизвикaно от древнобулгарската култура.
Езика е бил булгар-тюркски, на македонците. Стaрия и топонимиятa остaнaлa от тогaвa е тaкaвa. Имaло гърчеене и ромaнизaция, нaистинa, но сред чaст от aристокрaциятa и грaдското нaселение. Всичко остaнaло подобно нa трaките, мaсово се пише зa бългaри при Aспaрух. Зaтовa във вътрешностa нa Бaлкaните винaги сa доминирaли бългaрите. Нямa гърци, риляни,трaки или мaкедонци.
Стaрият език е от сортa на ахейците и троянците, макар вторите отначало като по-стари заселници да говорели на древноарийски.
Товa че мaкедонците ползвaли писменият гръцки език от дорийския период не ознaчaвa, че сa гърци. Хунобългaрите нa Бaлкaните също го ползвaли преди кирилицaтa.
Няма "гръцки" до първото хилядолетие пр.н.е. Няма откъде да дойде. След варварското нашествие на гърците следва близо 400 годишен варварски междинен период преди да се зароди класическата гръцка култура върху основата на предгръцката. Затова Омир, потомец на кимерите, го считали за луд а песните му за фантазии.
А сега мелези всякaви се пишете за елини...?! Нямa лошо стигa дa не прекaлявaте с писaнето...

Милчев Мaймунaтa ми изтрил псувните, ти поне не си мaймунa а само шебек...Зaтовa редaктирaх и мaхaм и оттук "пожелaнието"...Нямa кaкво дa ви облaгородявaм чaк толкоз.
Колкото до мaкедонистите от бившaтa югослaвскa републикa, те сa aгресивни и нaгли кaкто другите си комплексирaни съседи, но товa нямa дa им помогне. Те сa жертви нa Югослaвия и Коминтернa.
A и едното и другото вече го нямa...
цитирай
4. aristotelis - Твоята позиция е че едно магаре може да лети, което практически значи че се нуждаеш спешно от психиатър...Аз не съм психиатър!
22.10.2014 16:36
atil - Моятa позиция зa македонците е рaзличнa от оцициaлно възприетите............
цитирай
5. aristotelis - A селски atil, разбери бе нещастен ...
22.10.2014 16:47
A селски atil, разбери бе нещастен цървул че, АЗБУКАТА и ПИСМЕНОСТТА са СЪРЦЕТО и ДУШАТА на всяка НАЦИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИЯ а СЪРЦЕТО и ДУШАТА на МАКЕДОНЦИТЕ са ГРЪЦКИ И ЗА ТОВА СА РАЗПРОСТРАНИЛИ ГРЪЦКИЯ ЕЗИК И ГРЪЦКАТА КУЛТУРА В ЦЕЛИЯ СВЯТ КОГАТО ПО-СЪЩОТО ВРЕМЕ СЛАВЯНИТЕ И ПРАБЪЛГАРИТЕ СА СЕ ЛЮЛЕЛИ НА КЛОНА ХВАНАТИ С ОПАШКАТА, МАСТУРБИРАЙКИ КАТО ДИВИТЕ МАЙМУНИ-МАКАЦИ ДО 9-ТИ ВЕК СЛЕД ХРИСТА БЕЗ ПИСМЕНОСТ И АЗБУКА!
цитирай
6. atil - Моята позиция е научна и антипро...
22.10.2014 20:27
Моята позиция е научна и антипросташка! Антивероломна и правдива! И непобедима, защото държи на истината!
А ти държиш на уйдурмите и мацалата, гръцки и гнусни, противни на всяко нормално човешко общество. Вашата "цивилизованост" винаги е била противна и, двулична, гнила и упадъчна- античовешка.
Един ден светът ще се отвърне от вас с отвращение и погнуса!
цитирай
7. atil - Държава гнусенн чевей мръсен без ...
22.10.2014 20:29
Държава гнусен червей мръсен без писменост не се гради. Вашите тъпи гърци от предгръцкото население се научили на държавност и култура. Винаги сме били писмени, без записан инвентар и данъчни регистри и съобщения не може да има държава! Без законник и летопис, А когато точно вие сте били маймуни в Галиция и сте събирали шишарки, нашите предци са строели градове и империи!
цитирай
8. aristotelis - ПРОФ. Д.И.Н. ИЛИЯ ТОДЕВ: Към средата на 9 век България е считана за варварска държава и страна на езичници и варвари
22.10.2014 21:07
Покръстването на България е процес на въвеждане на християнската вяра в България, който започва през 864г. Още със създаването на българската държава през 681 година се оформят два основни етноса – славяни и прабългари. Те обаче не могат да се слеят в един народ, тъй като между тях има съществени различия – племенни, етнически, културно-религиозни, битови. Такова сливане би станало възможно само ако има единна религия и за двете етнически общности, която да наложи общи норми и ценностна система.
Друга причина е необходимостта от християнството за обяснение на задълбочилите се социални различия – „божественият произход на всяка земна власт” и „непротивенето на земните владетели”. Християнският монотеизъм, с идеята си за единен Бог, укрепва самодържавието и единовластието, заложени и в религията на българите.
Към средата на 9 век България е могъща държава, но ѝ липсва равнопоставеност по отношение на другите европейски държави, тоест тя се излага на международна и културна изолация. Тя е считана за варварска държава и страна на езичници и варвари.
Нуждата от приобщаване към процеса на развитие на европейската духовна и материална култура, изградени върху християнството налагат приемането на новата вяра. Непосредствено преди покръстването княз Борис I има предложения да приеме юдаизма или исляма, но той предпочита християнството, тъй като той осъзнава неговите предимства. Преди да се покръсти обаче той е имал и битки със съседите - франки, сърби и византийци, които не били с щастлив край за него. Това още повече убедило Борис да приеме християнството. Княз Борис се прекръстил на Михаил през 864 г. Друга важна причина е т.нар. "Дълбок мир", който бива сключен през 863 г. в град Константинопол между славяни и прабългари.
С този договор България приема православното християнство от Византия, а не от католическия Рим. Освен това присъединените вече към България славяни са християни и така се увеличава драстично броя на хората почитащи Исус Христос в държавата.
цитирай
9. aristotelis - От появяването на Кирил и Методий върху българската историческа сцена, България престава да бъде варварска азиатска държава !
22.10.2014 21:09
Кирил Христов (1875 – 1944) е български поет, писател и преводач....откъст от книгата на поета Кирил Христов - "Бурни години. 1913-1916"

На старите българи и изобщо на славяните липсваше тъкмо онова, което липсваше на хуните и на редица други варварски народи (кумани, печенеги, татари и пр.), които вършеха завоевания в Европа, без да бъдат в състояние да образуват трайно господарство: липсваха им широките морални хоризонти на християнската идеалистическа философия. От появяването на Кирил и Методий върху българската историческа сцена, България престава да бъде варварска азиатска държава и само в няколко десетилетия, във времето на цар Симеона, постига едно такова държавно и културно развитие в кръга на идеите на християнството, което развитие я поставя наред с най-напредналите тогавашни държави. И ако нашата земя не беше на прага на Азия и на пътя на толкова варварски нашествия; ако нам историята не беше предопределила тежката участ да загинем, спирайки с телата си тия нашествия, които застрашаваха да унищожат европейската просвета, нашето държавно и културно развитие щеше да продължава дори и днес, и ние сега бихме представлявали един от най-големите върхове на световната цивилизация.
Ако българската книга и възприетото от славянството чрез България християнство послужиха едвам да ни спасят от изчезване като народ, у другите славянски, па и неславянски земи, те дадоха безценни плодове.
С изобретената от Кирила и Методия славянска азбука и с книжовните трудове на българските равноапостоли започва културната история и на Русия, и на Моравия, и на Сърбия, а е известно, че и румънците до неотдавна са си служили с нашата азбука и с нашия църковен език.
цитирай
10. aristotelis - Гръцките училища стават притегателни центрове за образование на младите българи и ревностни разпространители на елинистичните идеи
22.10.2014 21:14
Доц. Надка Николова Шуменски Университет Надка Николова е родена в гр. Шумен на 17 март 1955 г. Преподава в ШУ "Епископ Константин Преславски". Доктор по филология (1996). Научните й интереси са в областите: езикова култура, история на новобългарския книжовен език, теория на книжовните езици, социолингвистика, съвременна, историческа и съпоставителна лексикология, лексикография, сравнително славянско езикознание. Автор е на "Българската анатомична терминология през Възраждането (1824-1878)" (2003), "Езикова култура" (1996; 2002), както и на много статии в научния печат.

”Гръцкият е езикът, казва Р. Попович в предговора към Христоитията си от 1837 г., на който тогава всички образовани българи “хоратуват, и на всяк ден четат и пишат, и без него не можат (Родолюбивий 1992: 76). Гръцкият език е бил езикът на образованието и културната комуникация за цяло поколение възрожденски интелектуалци. За тях гръцкия език е бил културно есперанто, общият литературен и научен език на народите от Югоизточна Европа, подобен по значение на латинския език за западните страни. Както казва проф. Ив. Шишманов, те са го владеели по-добре и по-свободно от матерния си език (Шишманов 1903: 430). В “Книговище за прочитане” от 1874 г. Богоров споделя: “Още и до днес между нас има такива учени, на които, дотрябва ли нещо да напишат български, те го сключат изпървом на гръцки, а сетне го превеждат на български” (Богоров 1874/75: 2). Гръцкият език се оказва в ролята на посредник в културната адаптация на българското общество към съвременната буржоазна цивилизация през първата половина на века. Броят на селищата във вътрешността на България обаче, в които гръцкият е доминиращ в училищните програми, е внушителен. През 1830 год. се открива и първият гръцки университет в Атина, който става особен притегателен център за жадните за образование млади българи.Гръцките училища стават притегателни центрове за образование на младите българи и ревностни разпространители на елинистичните идеи. Не случайно възпитаници на гръцки училища са най-изтъкнатите дейци на Българското възраждане: д-р Н. Пиколо, д-р П. Берон, д-р Ив. Селимински, В. Априлов, Г. С. Раковски, С. Доброплодни, д-р Ив. Богоров, Д. Душанов, Г. Кръстевич, П. Бобеков, К. Фотинов, Ст. Чомаков, Ив. Добровски, Ив. Момчилов, Н. и Д. Михайловски, Р. Попович, Д. Миладинов, Гр. Пърличев, Ат. Богориди, Ст. Богориди и мнозина други.От друга страна обаче, липсата на светско българско училище “остава незащитен проход за проникване на гръцкото влияние” (Радкова 1986: 30). Петър Берон не само че използва гръцкия въобще като писмен език (напр. писмото му до котленци за уреждане на учебно дело в града е написано на гръцки), но и разговаря на гръцки език на философски и въобще научни теми. В спомените си за д-р Берон М. Балабанов споделя: “мене ми се струва като че да съм още при него и да го слушам да ми разправя убедително ту на български, по котленски, ту на гръцки, по филибешки, за своите открития по небесната физика” (Балабанов 1899-1900: 11). Така главен посредник между българите и идеите на модерния свят за дълго време остава Гърция. На гръцки пишат художествени, научни и педагогически произведения, защото не са знаели писмен български език, мнозина от тях: Ат. Богориди (внук на Софроний Врачански), Александър П. Куртович (Зоирос паша от Пловдив), Никола Пиколо, Гр. Пърличев, братя Сим. и Мих. Христови от Стара Загора, Ив. Симеонов и Ант. Цанков, съставители на гръцки христоматии, и мн. др. (Стоянов 1978: 107).
цитирай
11. aristotelis - Пол Картлидж: Самият Александър Велики също се смятал за грък и в това не може да има никакво съмнение.
22.10.2014 21:23
„Александър, син на Филип и син на Гърция“
Самият Александър Велики също се смятал за грък и в това не може да има никакво съмнение. В книгата си "Александър Македонски" Пол Картлидж обяснява, че древните македони са претендирали, че са наследници на легендарния Македон, а също така на царствената династия на Аргеадите. Тези Аргеади претендирали, че били преки потомци на Темений, който според легендите някога в много далечното минало се преместил от южния Аргос (в Пелопонес) на север към Македония. А тъй като родословието на Темений го свързвало с рода на Херкулес, се получавало, че македонците произлизат от самия полубог и митичен герой Херкулес. Планината Олимп, обитавана от гръцките богове, се намирала на територията на древна Македония, с което аргументите на македоните придобивали стократно по-голяма убедителност. Самият Александър Велики също се смятал за грък и в това не може да има никакво съмнение. Картлидж обяснява как той изповядвал привързаност към всичко гръцко и бил заобиколен от гръцки придворни – от своя дворцов шамбелан Евмений до официалния си историк Калистен, от адмирала си Неарх (негов приятел от детинство) до придворния си скулптор Лизип. Самият той се обявява за новия Ахил, а най-интимния си приятел Хефестион вижда в ролята на нов Патрокъл. Той представял своя военен поход в Персия като панелинска акция и бил достатъчно умен да върне в Атина статуите от Суза, които персите задигнали през 480 г. Също така изпратил триста брони, за да бъдат принесени като дар в нозете на статуята на богинята Атина в Партенона от „Александър, син на Филип и син на Гърция“. По време на походите си той редовно позволявал да се отбелязват всички гръцки празници и тържества; разпространил из цяла Азия преклонението пред гръцките богове, като не на последно място било основаването на значителен брой гръцки градове във възловите точки на империята. С други думи Македония е била едно гръцко кралство а имената на македонците са гръкоезични и всичките древни македонски монети са гръцки, с гръцки букви и гръцки фрази!
цитирай
12. aristotelis - Софийски университет "Св. Климент Охридски": 40% от лексиката на Омир се ползва и днес на новогръцки!
22.10.2014 21:46
Софийски университет "Св. Климент Охридски" : Значение на изучаването на старогръцки език

Гръцкият език има 3000 години история. Той е в основата на европейската цивилизация, като норма. Изчислено е че по-всичките европейски езици има около 54.000 гръцки думи. А на речника на Уебстър на англйиски език има 45.000 гръцки думи. Влиянието на старогръцкия върху старобългарския и среднобългарския език е много силно. Има 3 периода в развитието на езика:

1) старогръцки език

2) средногръцки език (византийски език)

3) новогръцки език.

На база на старогръцкия може да се реконструира как са се развили другите езици, за които няма толкова знания към момента.

Основни характеристики на гръцкия език:

1. езиково единство, което се е запазило от отделянето на езика като самостоятелен до сега (~ 3000 години); много малко езици по света го имат.

2. непрекъсната традиция (устна и писмена)

3. едновременно използване на езикови форми, създадени в различни периоди: 40% от лексиката на Омир се ползва и днес на новогръцки.

4. изключително гъвкав.

5. огромни словообразувателни възможности, по-големи дори от тези на немския език.
цитирай
13. kalabak - Българите гърци ли са били?
24.10.2014 23:37
По горната логика излиза че прабългарите са били гърци, след като всички прабългарски епиграфски паметници са написани на гръцки.
цитирай
14. kalabak - АЛЕКСАНДЪР И НЕГОВИТЕ МАКЕДОНЦИТЕ СА ГОВОРИЛИ НА МАКЕДОНСКИ ЕЗИК.
24.10.2014 23:40
1. Плутарх. „Сравнительные жизнеописания. Эвмен”
«Эвмен ..., очутившись перед войском, ... бодро приветствовал солдат, протягивая к ним правую руку. Солдаты тотчас же увидели его и ОТВЕТИЛИ НА ПРИВЕТСТВИЕ ПО МАКЕДОНСКИ...» (Това означава само, че македонците са говорили на македоноски език, който е бил неразбираем за гърците).
2. Плутарх, „ Сравнительные жизнеописания. Александр”
«Александр же, обратившись к Ксенодоху Кардийскому и Артемию Колофонскому, сказал: «Не кажется ли вам, что ГРЕКИ ПРОГУЛИВАЮТСЯ СРЕДИ МАКЕДОНЯН, словно полубоги среди диких зверей?» (Това означава категорично, че македонците и гърците са различни етноси)
„... он (Александър) вскочил с места, ПО МАКЕДОНСКИ КЛИКНУЛ ЦАРСКУЮ СТРАЖУ (это был условный знак крайней опасности)...» (Видно е, че стражата на Александър (както и гвардията му и основната част от войската му), е била съставена само от негови сънародници – македонци и с тях той е говорил на родния си македонски език, а не на гръцки, за за не бъдат разбрани думите му от гърците и другите етноси в армията му).
цитирай
15. kalabak - КЛЕОПАТРА ПО ПРОИЗХОД Е МАКЕДОНКА
24.10.2014 23:41
Плутарх свидетелства, че последната царица на Египет от македонската династия на Птолемите - Клеопатра е говорела македонски език: «... она изучила и многие языки, тогда как цари, правившие до нее, не знали даже египетского, а некоторые забыли и македонский.» . (Плутарх. „Сравнительные жизнеописания. Антоний”.)
Това сведение е изключително важно – от една страна то свидетелства за несъмнено македонския произход на Клеопатра и от друга – че в края на 1. век пр. Хр. македонският език е бил все още жив.
цитирай
16. atil - Ами нали така мистификацията става ...
25.10.2014 17:39
Ами нали така мистификацията става догма?! И да не е само този пример. По едно време всички са говорили гръцки или латински, нали така? Лесни азбуки, лесно се усвояват за общо ползване, комуникация, записване на всичко а и времето станало такова наред с общите религии.
Така била създадена и кирилицата, като по-съвършена от гръцката и нагодена за славянобългарския и вообще за арийските езици.
Нашата азбука е по-добра за европейските езици и сега. По-добра от гръцката и латинската.
Тя е добра и за тюркските езици. По-добра е за тях от латинската например.
Самите гърци почват да се еманципират от старите елини вече по времето на Херодот, но самите Олимпиади по които сверявали леточилението си, са дело на предгръцкото население. Зараждат се от поменалните състезания в чест на видни личности или герои. Тогава си издигал траурният флаг - Алама(Олама от това Олимпиада), спирали всички дрязги и междуособици. А победителите в тези спорни състезания се считали за герои.
Същинските гърци превърнали тези състезания в традиция без конкретен повод ,на всеки 4 години и по тях сверявали леточислението си.
Македонският цар Александър Трети поискал да участва на една олимпиада , но не искали да го допуснат, защото считали че тези състезания са само за елини. Той обаче чрез старите записки доказал че е елин повече от тях. И бил допуснат. Т.е. бил е потомък на предгръцкото население. А не го считали за "елин" като себе си защото бил македонец непогърчен. Траките и македонците дори до римско време останали в голямата си част непогърчени. Ето я и мистификацията.
Това го разказва Херодот.И вече имал мерак да погърчи македонците, докато съвремениците на македонската държава от Гърция били на друго мнение, разбира се.
Колкото до тия "учени" светът е пълен с такива, а най-много ги има по Източна Европа и Балканите...След тяхното учене, народите 100 години след това не могат да изгребат тъпотиите и мръсотиите , които са натрупали..Дори в буквалния смисъл, заради тиражите им.
цитирай
17. aristotelis - atil - ski, селски, нещастен аутист, тази историческа порнография да я разкажеш на аутисти мики-маус-славо-булгаро-македонистанците!
25.10.2014 19:40
atil - ski, селски, нещастен мики-маус-славо-булгаро-македонистански аутист, предай на Никола Груевски че гърците ще му изкарат червата през устата и ще проклине майчиното си мляко!
цитирай
18. santayana1863 - Жалки мишлета от славо-македон...
25.10.2014 21:34
Жалки мишлета от славо-македонистан, свиркаджии, бял ден няма да видите, червата през гъза ще ви изкарат гърците както са направили в миналото когато жестоко ви наебали, заебали и преебали! Излаз на бяло море са искали маймуните от памир и хиндикуш, айде бе, да ви еба циганията и курващината....
цитирай
19. atil - Гълтай си хапчетата докато не са ти ...
25.10.2014 22:07
Гълтай си хапчетата докато не са ти турили усмирителната риза за лудницата. Много сте гузни, а гузен негонен бяга. Всичко се плаща един ден, ще го платите с лихвите и вие и то отгоре!
цитирай
20. atil - Маймуните ядат банани и маслини и ...
25.10.2014 22:14
Маймуните ядат банани и маслини и обичат да си греят червените дупета на слънце. В Памир и Хиндокуш имало снежни човеци. За българи не съм чувал. Ние сме арийски народ. Нашата прародина е Урал и Великата евразийска степ. Също и Балканите. Когато предците са били тук, вашите деди облечени в животински кожи(хората тирляр) никакво понятие са нямали от морета и полуострови.
Пък с Егейско море самите гърци също имат малко общо. Но понеже са лукави крадци и разбойници най-много обичащи лъжата и вероломството, днес си вообразяват, че им било отечество?!
цитирай
21. atil - И за Памир и Хиндокуш. . . Много см...
02.11.2014 12:41
И за Памир и Хиндокуш...Много смешно и несериозно уж слагаме културни снимки и се правим на културни гърци пак разправяме смешки...?!
В Именника на българските владетели пише, че преди Аспарух, неговите предци управлявали с остригани глави, като мене, 515 години отвъд Дунава. Т.е. нямаме десант от Хиндокуш и Средна Азия към Балканите специално за да разгромим Византия!
От пет столетия Хунската династия Дуло управлява в Европа а причината Аспарух да премести центъра на своята нова държава на Балканите са междуособиците между братята, които воювали за подялбата на Източна Европа. Североизточна България, където била преместена новата столица е едно много добре защитено стратегическо място.
цитирай
22. santayana1863 - Фиромци, павел серафимовски кл...
12.11.2014 14:14
Фиромци, павел серафимовски клоуни, нещастни мишлета, aко ви опъна нагоре с колелото ще си изплюете и майчиното мляко!
цитирай
23. santayana1863 - atil, добре е, че мастурбираш еж...
12.11.2014 14:16
atil, добре е, че мастурбираш ежедневно. След еякулация задължително уринирай. Ако паренето продължи, отиди на уролог, няма общо с мастурбацията, ...
цитирай
24. shtaparov - И негрите в Кения са говорили анг...
12.03.2019 05:48
И негрите в Кения са говорили английски,значи са чисти англичани!
цитирай
25. shtaparov - atil, добре е, че ...
12.03.2019 05:49
santayana1863 написа:
atil, добре е, че мастурбираш ежедневно. След еякулация задължително уринирай. Ако паренето продължи, отиди на уролог, няма общо с мастурбацията, ...

Тоя простак ли ти е приятел Користо теле,той ли те е учил на обноски?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: aristotelis
Категория: История
Прочетен: 1841251
Постинги: 266
Коментари: 1484
Гласове: 303
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031