Прочетен: 12456 Коментари: 16 Гласове:
Последна промяна: 26.05.2012 23:55
Херодот
Херодот дава исторически сведения за произхода на гръцката азбука, а именно заимстването й от финикийците. В цитат 3 става ясно, че това се случва в най-пълна степен в Йония. Установено е, че сред много варианти на заетата азбука като най-пълен и най-добре приспособен към гръцкия език, се налага йонийският вариант.
В цитат 3 Херодот нарича буквите “кадмейски писмена”, той извежда произхода им от Кадъм не само чрез името, но и чрез мястото – споменавайки храма на Аполон Исмениос в Тива. Като описва посветителните дарове Херодот ни насочва към функцията на писмото като залог за уреждане на отношенията между богове и хора.
Посветителните дарове са израз на почит от страна на хората и благодарност за божествената санкция над сполучилите с победи. Тук писмеността е доказателството за отплатата, за върнатия жест, защото само надписаният дар декларира своеобразното “авторство” на съответния благодарящ. Този ритуал отпраща и към божествената същност на писаното слово – написаното е разбираемо за боговете, не е човешка приумица и служи като връзка между двата свята (връзка, илюстрирана от Хермес, универсалният Преводач).
Платон
Платон измисля мита за Тевт (Тот) (цитат 4), за да излюстрира вижданията си относно разликата между устното и писменото слово. Поставяйки тази своя авторска интерпретация в системата на митологията той й придава достоверност. Този метод поставя Платон в ролята на изразител на културната особеност на гръцката общност и нейните развити късни представи писмеността. Затова към мита за Тевт ще подходим по същия начин както към митовете за останалите митологични персонажи, въпреки че функциите на Тевт са асоциативно гнездо, разработено от един единствен автор.
Платон приписва на Тот освен изобретяването на писмеността и числата, геометрията, астрономията и дори игрите на дама и зарове, в което ясно личи сходството с функциите на Паламед и Прометей като цивилизатори. Критична е гледната точка на Платон по отношение на неограничените възможности за споделяне, които писмеността предоставя: паметта и образованието трябва да са вътрешно присъщи на човека, трябва да ги държи в себе си, за да може да ги предоставя според преценката си в зависимост от случая и да ги прилага избирателно.
Писмеността е представена като нещо извън човека, нещо, носещо привидна образованост, погубващо паметта, защото я съхранява извън човешката мисъл. Писаното слово допуска всеки до себе си, но не дава допълнително разяснение, то може да пренася информацията през поколенията, но безкритично във всяко време и ситуация. Лишено от мислещ носител и интерпретатор то губи своята плътност.
Субективен и нееднозначен е прочитът на информацията: парадоксално едноизмерността на писаното слово води до двусмислия. Така се оказва, че то не може да е абсолютна истина и независимо дали засвидетелства истина или не, то може да бъде изтълкувано погрешно и дори противоположно. Носейки паметта извън себе си, човек не е наистина образован, той има представа от това къде се намират частите на картината, но не вижда цялата картина. Затова Платон приема писмеността като нещо отрицателно, но парадоксалното е, че за да осъществи тази критика, той сам е принуден да я напише, в противен случай тя няма да има достатъчно голяма аудитория.
Тук виждаме и способността на писаното слово да се разпространява през времето и пространството без да се нуждае за това от автора си. Веднъж написани, думите могат да бъдат подети от ръка на ръка, а разликата с устната традиция за предаване на информация е, че в процеса на препредаване написаното не се променя дотолкова, че да се трансформира в нещо друго, което понякога се случва с предадената устно информация. Според Платон разпространяването на книгите е профанизиране на словото, защото говоренето за разлика от написаното, предполага вдъхновение, ентусиазъм, то е по-близо до божественото.
У Платон също присъства мотивът за словото като изкуство, вид мимезис, но той тръгва не само буквално на ниво изписване, а и преносно. Освен че първоначално знаците са приличали по форма на обектите, които означават, то символично погледнато изписаното слово е мимезис на произнесеното, то е нещо като сянка и както картината е в някои отношения по-въздействаща, а в други по-бледа от действителността, така и писменият текст е отражение на произнесените думи – понякога с по-голяма сила, друг път не така убедителен.
Способността на човека да създава такива отражения е изкуство и е вид творчество, което го доближава до божественото. Думите на оратора, когато е в състояние на ентусиазъм и произнася слово, са по-скоро от божеството, отколкото от него самия, но записвайки казаните думи той се проявява като имитатор и създава отражение на вече създаденото от боговете. В гръцките представи писмеността има божествен произход и сякаш чрез нея боговете са позволили на човека да направи опит за сътворяване. У Платон всяко претворяване на съществуващото, обаче, е всъщност сянка и то никога не може да има такова значение като първообраза си. Както картината, така и написаното е мъртво, в него няма достатъчно динамика, с него не може да се спори и следователно не може да се достигне до висшата истина.
Диодор Сицилийски
У Диодор намират потвърждение митовете свързани с Кадъм и Лин. В цитат 5 във връзка с Кадъм е описан моментът с посвещаването на дарове, което за пореден път доказва, функцията на писмеността като спомагаща общението с боговете.
Според Диодор Лин приспособил буквите към елинското наречие, което има отношение към звученето на езика.
Да се възприема писмеността като отражение на конкретен звук е идея, основополагаща за възникването и използването на буквеното писмо. Това е моментът, в който знакът вече окончателно се е откъснал от това да маркира конкретно понятие или предмет и се е превърнал в отражение на идеята за словото като комбинация от звуци. На този етап езикът вече е въпрос на договореност, разкодиране на понятия, същностно различни от своите знаци.
Като се има предвид, че старогръцкият език е бил особено мелодичен, естествено е понятието за звучаща реч да се свързва с музиката, а характерът на гръцката поезия и системата от кратки и дълги гласни логично ни отвеждат до връзката с ритъма. Персонажът на Лин като изобретател на мелодията и ритъма пряко свързва словото като звукова еманация на езика и неговото специфично кодифициране.
В представите на старогръцкото общество откриваме многообразие от тълкувания, свързани с явлението писменост. От една страна митологичните интуиции за езика засвидетелстват появата на азбуката като следствие от културния обмен, което се е превърнало в негово средство. От друга страна рефлексията на езика върху самия себе си чрез термините, които го описват, представя писмеността като код, в който са посветени участниците в дадена общност.
Така писмеността се оказва едно от основните средства за удържане на гръцката културна идентичност, което едновременно отваря Гърция за света, като позволява интерпретацията и усвояването на чуждото, но същевременно поставя и граница, като “белязва” влиянието й чрез степента на познание над езика и самата писменост.
А) Де е Йония.
Б) Кои народи са йонийски и кои не са.
В) Откога става изобщо Йония.
Г) Кой изобщо е казал, че йонийците са предшественици примерно на атиняните.
Д) Изобщо какви основания имаме да считаме йониците за гърци, освен гръцки откъснати от дупето, митологии?
Въпрос с повишена трудност:
Мизите, карийците, фригите, лидийците, ОБИТАВАЩИ ЙОНИЯ ПОЧТИ ХИЛЯДОЛЕТИЕ ПРЕДИ НЯКОЙ ДА ПОЧНЕ ДА ЧУВА ЗА ГЪРЦИТЕ, ГЪРЦИ ЛИ СА?
Йония... И кита я изяде.
Не отговаряй на просто поставените въпроси, ако не се чувстваш подготвен - какъвто съм сигурен че не си.
27.05.2012 00:41
А) Де е Йония.
Б) Кои народи са йонийски и кои не са.
В) Откога става изобщо Йония.
Г) Кой изобщо е казал, че йонийците са предшественици примерно на атиняните.
Д) Изобщо какви основания имаме да считаме йониците за гърци, освен гръцки откъснати от дупето, митологии?
Въпрос с повишена трудност:
Мизите, карийците, фригите, лидийците, ОБИТАВАЩИ ЙОНИЯ ПОЧТИ ХИЛЯДОЛЕТИЕ ПРЕДИ НЯКОЙ ДА ПОЧНЕ ДА ЧУВА ЗА ГЪРЦИТЕ, ГЪРЦИ ЛИ СА?
Йония... И кита я изяде.
Не отговаряй на просто поставените въпроси, ако не се чувстваш подготвен - какъвто съм сигурен че не си.
27.05.2012 10:50
....................................................................................................................
Братя Вулгари!
Гледам,че слънчасалия нубиец т.н. d3bep
в блога си,пак е започнал да осквернява
свещените гробове на гърци,траки и фараони.
Да рови с мръсните си пръсти, костите на нашите
паднали ироес в Троя-Ахилеас и т.н.
Предупредих изрично тук,
тракедонистите и техния главатар кукера кукловод:
Не търсете под телето вол.
И...не си играйте с мадурите на ИСТОРИЯТА!
Търсейки девиденти sorry дивиденти,
демек файда (кьор софра)!
Никoй няма да ви позволи безнаказано,
да изопачавате и крадете чужда история,
без да ви прекърши грабливата мръсна ръка.
Моля не бъркайте в историята с тези ръце, дето ровите
в кофите за боклук .
Помнете: Проклятието на фараоните-
който оскверни гроба...
Проклятието на Траките
"Знаете ли защо на България не и върви и все има лоши политици и народът е изпростял и защо се циганизирахме толкова? Ами защото тези земи, на които е днес България са проклети, над тях дебне проклятието на Траките.
Който и народ да живее тук няма да сполучи! Затова много българи преуспяват по-добре в чужбина - Стоичков, Райна Кабаиванска, Джон Атанасов, Бербатов."
Не забравяйте и прокобата и проклятието,
смърта на "дамата с тюрбана"
ЛЮДМИЛА ЖИВКОВА ГРОБНИЦАТА НА БАСТЕТ В СТРАНДЖА!
Мистерията под връх Градище.
Боже,пази България!
ИОНИА ДОДЕКАПОЛИСА---ИОННИСКИЯТ САЮЗ НА ДНАНАДЕСЕТТЕ ГРАДА.....ПОГЛЕДНИ ГРЕКО-ТУРСКАТА ВОИНА В ВИКИПЕДИА И СТЕ ВИДИШ КАДЕ Е ИОНИА!!.....ИМА КАРТА КАКВО СТАВА ЦАСТ ОТ МАИКА ЕЛЛАДА
Сега да ти обясня посоките, щот с твоя трети клас си се омотал-така:
разпери си двете ръце с лице към картата -ГЛАВАТА ти сочи България, ДЯСНАТА РЪКА сочи Север, ЛЯВАТА Запад, КРАКАТА Юг/Африка, Египед-познати територии родни Вам/, а ГЪЗО ти е Йония бе мангал гиздави -негатинвий образе на белия човек.
п.с. този урок е безплатен, че си блуден каракачански пес!
01.06.2012 15:38
ПравО си! Требе да ви изритаме най-после, че смърдите и без да казвате или четете нещо!!!
02.06.2012 21:39
03.06.2012 18:05
ПравО си! Требе да ви изритаме най-после, че смърдите и без да казвате или четете нещо!!!
Сам не мога да се докладвам за да ми бият шута.
03.06.2012 21:23
Вай-вай-вай, ашколсун на туй нашто чаве аристотелчу дет му викате, ма при назе Аамед му викаме-ма той си знае родния язик-глей ка ги реди кат си е наше момче, мазен, чер и лъзгав кат пехливанин па и манаф го дава нищо, че се е замаскирал.
Свалете му кирливите гащи и истината ша лъсне, нищо, че ша ви требе микроскоп та да я скивате! ;)
03.06.2012 23:13
03.06.2012 23:16
04.06.2012 00:00
04.06.2012 13:12
Та ти думам довечерка да се позамиеш кирЧо Ари-сещай се овреме, да не слушаме пак аМадеус, че орехи не останаха мило!
04.06.2012 17:26
04.06.2012 23:24