Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.02.2013 19:01 - Тибет – реалност и мечта
Автор: georgihadjiyski Категория: Туризъм   
Прочетен: 7637 Коментари: 3 Гласове:
10

Последна промяна: 12.02.2013 11:38

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Тибет – реалност и мечта

 image

Географски очерк

Тибет – „Приоблачната страна” е разположена почти в средата на Азия. Заобиколена е от някои от най-високите планини на Земята: на юг – от югоизток до югозапад са Хималаите, на запад се простират масивите на Каракорум и Памир, а на север са Кунлуншан и Наншан. Площта на Тибет е 1 221 000 кв. км. Средната надморска височина на областта е около 5 000 м. И макар, че се намира на географската ширина на тропичните Египет, Алжир, Мароко и Флорида, климатът е изключително суров – лятото е кратко, студено и сухо, като температурата рядко надвишава 10 градуса С, а зимата е продължителна и студена. Въздухът е разреден, средногодишното количество на валежите е около 110 мм. Голямата надморска височина, разреденият въздух и неговата сухотата, са причината на много места в Тибет труповете на якове, магарета, коне, камили... да не изгниват, а да изсъхват и да се мумифицират. От Тибет извират някои от най-големите азиатски реки – Хуанхъ, Яндзъ, Мекон, Инд, Брахмапутра. На много места в Тибет има безотточни солени езера и гейзери. Районът е много рядко населен, което е и причината за съхранението на растителността и животинския свят в тяхното естествено състояние.

Населението е около 3 милиона души – тибетци, китайци, тангути. Районът е автономен в границите на Китай.

В основата на стопанството е животновъдството и особено – отглеждането на тибетски якове, които се използват за езда, пренос на товари, добиване на мляко, вълна, месо, кожа... Якът е толкова добре адаптиран към суровите климатични условия, че дори и тежко натоварен, е в състояние да се изкачва по ледниците на над 6 000 метра, издълбавайки трапчинки в леда с копитата си, които ползва като стълби. До скоро тибетците изплащали даже данъците си към държавата и манастирите с масло и сирене от своите якове. Конят тук се използва само за езда. В южните части на Тибет, където надморската височина е по-ниска, се отглеждат ечемик, грах, картофи, боб, ряпа. Понастоящем и тук се наблюдава ускорена индустриализация – строят се фабрики, железопътна линия, шосета.

 

История

Предполага се, че първата земеделска цивилизация в Тибет е възникнала през 6 – 7 век след Христа, като произхождащите от народа цян владетели на Югоизточен Тибет Намри и неговият приемник Сронцзангамбо, създали могъща империя. През 7 век в Тибет се появила писмеността. През 8 век – 787 година официална религия в Тибет станал будизмът. През 11 – 12 век страната вече била осеяна с будистки манастири, често ползващи се със статут на самостоятелни теократични княжества. През 13 век Тибет попада под зависимостта на монголите. Периодът от 14 до 17 век е белязан в тибетската история с борби за върховната власт в страната между представителите на различните будистки направления. В началото на 15 век будисткият монах Цзонкаб създава нова будистка секта – Гелуг-ба, (жълтите шапки), главата на която след края на 16 век започнал за носи титлата далай – лама. Така било поставено началото на превръщането на Тибет в теократична държава, чиято централизация била завършена през 1642 година с победата на Гуши – хан над неговия съперник – 5-ия далай – лама.

В средата на 18 век започва присъединяването на части от източен и североизточен Тибет към Цинската империя. През 1792 година в нейния състав били включени и други райони на Тибет, но властта в тях продължила да бъде поверявана на правителствата на далай – ламите. От края на 19 век започват опитите на Великобритания да колонизира Тибет. През 1903 – 1904 година англоиндийски войски настъпват в Тибет и на 3 август 1904 година превземат Лхаса. На 7 септември 1904 година е подписан двустранен договор, с който се предоставят значителни привилегии на британците в Тибет. Британската инвазия среща остра съпротива от страна на Русия. Под руски натиск, на 31 август 1907 година Великобритания е принудена да подпише двустранен договор с Русия за зачитане на териториалната цялост на Тибет и за ненамеса в неговите вътрешни работи. Периодът на Синхайската революция (1911 – 1913 г.) е свързан с изгонването на цинските (китайски) войски и китайските чиновници от Тибет, а 13-ият далай – лама обявява прекъсването на всякакви връзки с Китай. Въоръжените стълкновения между Тибет и Китай продължават с различна интензивност по източните граници на Тибет почти до средата на 30-те години на ХХ век, когато заетите с отразяването на японската агресия китайци, са принудени да предприемат мерки за нормализиране на взаимоотношенията с Тибет. В Тибет се запазва силно английско влияние. Годините на Втората световна война – между 1939 – 1945 г. довеждат до засилване на влиянието на САЩ в Тибет. На 4 ноември 1949 г. Великото събрание на Тибет, в което влизали представители на правителството, манастирите и чиновниците, официално провъзгласило независимостта на Тибет. На 20 януари 1950 г. комунистическото правителство на Китайската народна република направило официално изявление по „тибетския въпрос”, като охарактеризирало действията на тибетското правителство като сепаратизъм. През месец октомври същата година китайската народна армия започва масирана военна операция към вътрешността на Тибет, която довежда до принуждаването на тибетското правителство да приеме и подпише наложения договор от правителството на Китай за „мирно освобождаване на Тибет.” На Тибет било предоставено правото на национална автономия в границите на Китай. През втората половина на 50-те години на ХХ век обстановката в Тибет се изостря. През месец март 1959 година в Лхаса избухва въстание, което е потушено, а 14-тият далай – лама емигрира в Индия...
 

Тибетската мечта

Трудно е да бъде намерен отговор, обясняващ причините за мечтата на западния човек по Тибет. Може би потискането на неговия стремеж към духовността за сметка на стимулирането на разумността, е свързан с търсенето й там някъде, където цивилизацията все още не е достигнала – в своеобразното последно „бяло петно” на географските карти. Или пък – суровите природни условия, съхранили чистотата на човешкия живот в неговия автентичен вид, са твърде примамлив блян за всички, чувстващи смазващите окови на живота в изкуствената урбанистична среда. А дали просто далечината, която във всичките си разновидности мами всеки търсач и беглец...

********

Казват, че още руският император Петър І, след като бил чул, че в загадъчни пещери на някакви високи планини, намиращи се в средата на Азия, живеели тайнствени червенооки, белокожи хора, които владеели тайните на безсмъртието,  в началото на 17 век изпратил експедиция от казаци, които дълго се лутали из сърцето на Азия, изпили водката, която предвидливо носели със себе си и се върнали, разказвайки още по-причудливи истории, като никой така и не разбрал дали това били реални преживявания или плод на алкохолен делириум...

********

През 20-те години на ХХ век руският художник, философ и антрополог Николай Рьорих, в търсене на загадъчната страна Шамбала, предприема експедиция в Централна Азия и Тибет, като от този период са някои от най-хубавите му картини.

image

image

image

image

********

През 30-те години на ХХ век германският учен Ернст Шефер със съгласието на Адолф Хитлер, предприема няколко експедиции в Тибет. През 1938 г. в Тибет той открива желязна будистка статуетка със свастика, направена от метеорит. Това откритие е използвано като доказателство от Хенрих Химлер – страховитият ръководител на СС, че арийската раса произхожда от Тибет. В края на Втората световна война сред убитите в Германия били открити около 2000 трупа на хора, притежаващи белезите на тибетски антропологични типове.

image

 ********

През 80-те години на ХХ век българският икономист Петър Добрев прави хипотезата, че прабългарите произхождат от планината Имеон, намираща се на западната окрайнина на Тибет.

image

********

Днес много западни интелектуалци продължават да търсят духовното начало в Тибет...

********

И няколко подбрани афоризми от книгата „Карма и прераждане в Тибет” на Гялва Тубтен Гяцо – Тринадесети далай лама

imageimage

„Онези, които си отидат лишени от духовно развитие имат малка надежда за щастие в отвъдното.”, стр. 23

„в момента на смъртта нищо освен духовното познание няма значение.”, стр. 23

„Ние се прекланяме пред свещените бодхисатви, а много малко е необходимо, за да се превърнем самите ние в бодхисатви  - просто да се решим да изградим бодхичита и да възпитаме в себе си принципите на бодхисатва, а именно шесте съвършенства (парамити) – ВЕЛИКОДУШИЕ, ДИСЦИПЛИНА, ТЪРПЕНИЕ, ЕНТУСИАЗЪМ, МЕДИТАЦИЯ и МЪДРОСТ.”, стр. 35

„Съществуват много начини за изграждане на бодхичита. Но в основата на всички е ВЪЗПИТАНИЕТО в ЛЮБОВ и СЪСТРАДАНИЕ.”, стр. 35

„Будистите твърдят, че е велика благословия да се родиш като човешко създание в тази световна система. Човешката форма на живот е много мощна, способна да развие всички съвършенства на духа. Като човешки същества ни се дава възможността да станем БУДИ в рамките на един живот. Това е най-рядката възможност, непозната за по-низшите форми на живот.”, стр. 52

„Да посветиш живота си само на материални или светски цели означава да го сведеш до нивото на плъха, който също няма духовно усещане.”, стр. 52

„Една от най-важните медитации, тласкащи съзнанието по духовния път, е медитацията върху смъртта. Когато поддържаме мисълта за смъртта постоянно в потока на съзнанието си, ЖИВОТЪТ СТАВА НЕВЕРОЯТНО ЗНАЧИМ. За да го разберем, трябва да го оценим в контекста на преходността и смъртта, която е финалната му същност. Не всичко умира с настъпването на смъртта  - само тялото и делата от този свят. Потокът на съзнанието, заедно с инстинктите, култивирани през живота, продължават през бардо (междинното състояние между смъртта и прераждането), и след това в нашия бъдещ цикъл на животи.

Така че е изключително важно да развием и оставим духовни следи в своя поток на съзнанието, докато сме живи – следи като ЛЮБОВ, СЪСТРАДАНИЕ, МЪДРОСТ, ТЪРПЕНИЕ, РАЗБИРАНЕ...”, стр. 53

„Днес хората като че ли искат да пишат книги едва научили се да четат и пишат. Древните йогини са писали изхождайки само от собствения си опит и преживявания.”, стр. 80

„Оставянето на физическото тяло да умре поради пренебрегване на практиките, е кармичен акт, наречен „убиване на божествеността” ... „Да не употребим лек, когато е възможен, е форма на самоубийство, равносилно на убийство.”, стр. 110


И една разходка из Тибет:




Тагове:   Тибет,


Гласувай:
10



1. iliada - Много добър материал!Поздрави!
17.02.2013 16:54
Много добър материал!Поздрави!
цитирай
2. georgihadjiyski - iliada - Много добър...
18.02.2013 08:34
:) Благодаря.
цитирай
3. samuraivk - добре подбрано, с много информация ...
26.07.2014 08:41
добре подбрано, с много информация четиво.
по тези места време с друг ритъм. недокоснати бели петна.
пустош, която те променя.
благодаря за удоволствието!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: georgihadjiyski
Категория: Технологии
Прочетен: 2305725
Постинги: 382
Коментари: 550
Гласове: 3359
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031