Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.08.2011 19:18 - ПРОФ. БОГДАН БОГДАНОВ "СТАРОГРЪЦКА МИТОЛОГИЯ"
Автор: aristotelis Категория: История   
Прочетен: 2164 Коментари: 0 Гласове:
0



СТАРОГРЪЦКА МИТОЛОГИЯ ПРОФ. БОГДАН БОГДАНОВ Митологичното съзнание на човека формира представи за сътворението на света. В тях битува най-древното зна­ние за боговете, по чиято воля сред не­обяснимите тайнствени сили на приро­дата се появява и човешкият род. Той присъства в земния свят с неразгаданата тайна за себе си и своето място, сред всичко заобикалящо го. За тези търсения на човешкото съзнание разказват митовете. Примитивни по съдържание и форма в своя първоначален етап на развитие, тези кратки разкази за търсената от човека истина за собственото сътворение и място в жи­вота оформят първите логически съждения за връзката между предмета, вещ­та или явлението и словото, което ги назовава. Затова и първото смислово значение на понятието мит е свързано слово. Той разказва чрез свързани в смис­лово отношение слова (първоначално в устна форма) за произхода на предмети и явления. Ясна логическа причинно-следствена връзка в разказаното от мита не може да се открие. Той е недействи­телен и нереален по съдържание, форми­ра представи на твърде примитивно ни­во за божествения произход на света. Усетите, емоциите и преживяванията на човека при наблюдаването на необяс­нимото и непознатото оставят трай­на диря в митологичния разказ. На при­родните явления и материалния свят се приписват човешки настроения. Пред­метите оживяват. Стихиите в приро­дата са одухотворени. Изразяват хаоса в душата на човека. Материален и духовен свят, природа и човек намират художествен еквивалент на съответст­вие в разказаното от мита. Неговите образи са чудновати. Съчетават несъв­местими елементи, взети от растителния, животински и човешки свят. По­явяват се летящи коне, еднооки чудови­ща, говорещи дървета и растения. Всичко е насочено към разгадаване тайни­те на природата и скритото в човеш­кото съзнание. Нетипичният художествен синтез между елементи от животинския и човешкия свят води до създа­ване на зооантропоморфни образи. Такъв е например кентавърът в старогръц­ката митология. Човекът постепенно осъзнава индивидуалността на своята природа и различието си от животинския и растителен свят. Образите на ми­та отразяват степента на човешка осъзнатост Стават антропоморфни, т.е. изцяло наситени с човешко съдържание.
Митовете разказват за сложната еволюция на човешкото съзнание, успя­ла да разграничи интелектуалния ход на мисълта от естествения порядък на жи­вота в природата. Поредицата от ми­тологични разкази е най-древната приказка за човека и неговия живот, наре­чена митология. Една от най-красивите поредици, разказваща за произхода на света и връзката на човека с него, е ми­тологията на древните гърци. Нейно­то формиране е пряко свързано с критската и микенската култура, които оформят два различни етапа от образ­ното и художествено развитие на старогръцката митология.
Митовете, създадени през ХХ - ХVI в. пр. Хр., се отнасят към художественото наследство на критската култура. В тях човекът засвидетелства особе­на религиозна почит към три божества: Великата богиня - майка, наречена боги­нята със змиите, върховен бог - симво­лизиращ божествената власт на жре­ца или вожда на племето, и млад бог -покровител на ловците. Елементи на критска култура се откриват в мито­вете за раждането на Зевс, за лабирин­та, цар Минос и Минотавъра, както и в описанията на критските дворци и на­чина на живот в тях.
В периода ХVI - ХII в. пр. Хр. се създа­ват митове, свързани с особеностите на микенската култура. Водените вой­ни между отделните микенски племена намират своето художествено отражение в митовете чрез идеала за героиз­ма и красивата трагична смърт на ге­роя. Той умира, обезсмъртил името си и прославил рода. Създава се поредица от митове за герои-воини, прославили сво­ите племенно-родови общини. Така се формира митологичният пантеон на микенското войнско безсмъртие, чийто първообраз е светът на олимпийските богове.
Критската и микенската култура, от­разени в старогръцката митология, оп­ределят и особеностите на нейната тематична и сюжетна структура. Със­тои се от три цикъла: космотеогоничен, олимпийски и героичен.
Космотеогоничният цикъл от мито­ве разказва за примитивната, все още неосъзната връзка между човека и све­та до олимпийското поколение богове.
Олимпийската митология е цикъл от разкази за живота на боговете на Олимп, като основни митологични персонажи са Зевс - върховен бог, Хера -съпруга на Зевс, богиня на брака и семей­ството, Посейдон - бог на морето, Деметра - богиня на плодородието, Хестия - богиня на семейното огнище, Апо­лон - бог на изкуствата и светлината, Артемида - богиня на лова и раждането, Атина - богиня на мъдростта, изкуствата, занаятите и войната, Афро­дита - богиня на любовта, Хефест - бог на огъня и коваческото изкуство, Арес -бог на войната, и Хермес - бог на тър­говията и вестител на боговете.
Героическата митология включва цикли от героични разкази за подвизите на аргонавти­те, Херакъл, Тезей и други прославили се митологични герои.
Митовете, отразили културните цен­ности на критско-микенската епоха, се съотнасят към т.нар. първичен етап от развитието на старогръцката мито­логия. Той продължава до XII в. пр. Хр. От Х до V в. пр. Хр. се създават митовете, определили същинската художествена стойност на старогръцката митоло­гия, позната като културно наследст­во от Античността и до днес. Това е всъщност новият, вторичен етап от развитието на старогръцката мито­логия. Сюжети, образи и мотиви от пър­вичните митове се обогатяват и изпол­зват в контекста на новата културно-историческа епоха.
Старогръцката митология от пър­вичния етап отхвърля идеята за после­дователното движение на времето ка­то хронология от събития, не приема времето като символ на промяната и развитието. В тези първични митове времето е вечно и сакрално, с абсолютно непроменящи се стойности. То е в не­изменен покой, не може да има циклична повторяемост и вътрешен ритъм на движение. Поради своята статичност времето не създава представа за пос­ледователно протичащи събития, очер­таващи движението на човешкия живот от минало към бъдеще.
Старогръцките митове от вторич­ния етап, създадени в периода Х-V в. пр. Хр., имат нова художествена предста­ва за време. То е дълготрайно настояще. Идеята за бъдеще време и бъдеща епо­ха не се отхвърля. времето, през което отделните вождове и царе управляват племето, определя етапите от същес­твуването на колектива. Броят на подвизите на прославил се с героизма си воин формира представа за неговото ге­роично време. Митовете от по-късния, вторичен етап определят миналото ка­то свещено, велико време, а настояще­то - като обикновено време за живеене. Древногръцкият мит започва да разгра­ничава идеализираното минало на пред­ците от човешкото настояще и все още неизвестното, пълно със загадки бъде­ще.
Разказът за човека и света в древно-гръцката митология получава конкретен смисъл единствено в контекста на културноисторическата епоха, Която отразява. Извън нея той има универсал­но съдържание и условна метафорична форма на словесен изказ. Старогръц­ката митология е безспорен принос на Античността за цялостното развитие на човешката култура и цивилизация.



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: aristotelis
Категория: История
Прочетен: 1851322
Постинги: 266
Коментари: 1484
Гласове: 303
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930